%0 Journal Article %T تحلیل ساختار بازاررسانی محصول سیب‏ زمینی استان همدان؛ ترکیب انحصار عمده‏ فروشی و پدیدة تارعنکبوتی %J اقتصاد کشاورزی و توسعه %I موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی %Z 1022-4211 %A اژدری, سمیه %A مرتضوی, ابولقاسم %A وکیل‏ پور, محمدحسن %A خلیلیان, صادق %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 29 %N 1 %P 209-234 %! تحلیل ساختار بازاررسانی محصول سیب‏ زمینی استان همدان؛ ترکیب انحصار عمده‏ فروشی و پدیدة تارعنکبوتی %K انتقال قیمت %K حاشیه بازار %K فسادپذیری %K مدل واریانس ناهمسانی شرطی چندمتغیره %R 10.30490/aead.2021.343162.1237 %X استان همدان قطب تولید سیب‏ زمینی در کشور شناخته می‌شود؛ اما با وجود شرایط مناسب تولید، شرایط بازار این محصول مطلوبیست و تفاوت میان دریافتی کشاورزان با پرداخت نهایی مصرف‏ کنندگان سیب ‏زمینی از چالش‌های موجود در بازار این محصول در استان همدان است. با این توصیف، هدف مطالعه حاضر تحلیل و ارزیابی ساختار بازار سیب ‏زمینی در استان همدان بود. بدین منظور، آمار سری زمانی ماهانه قیمت ‏ها در بازه زمانی فروردین 1385 تا فروردین 1398 در سطوح مختلف بازار ارزیابی شد، که حاکی از شکاف شدید و رو به رشد در حاشیه بازار این محصول بود. سپس، سازوکار انتقال قیمت و چگونگی سرایت نوسان‏های قیمتی نیز با استفاده از مدل واریانس ناهمسانی شرطی چندمتغیره مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت، که نتایج همگی گویای وجود ساختاری ناکارآدر این بازار بود، به ‏گونه‏ای که کشاورزان را در موضع عمل تارعنکبوتی و عمده ‏فروشان را در موضع انحصار تثبیت کرده است. بر پایه یافته‌ها و نتایج میدانی پژوهش حاضر، چهار ویژگی خاص بازار سیب‏ زمینی (شامل کم ‏کشش بودن محصول، فسادپذیری محصول، ظرفیت اندک انبارداری و هزینه‌های بالای احداث سردخانه و نیز عدم وجود برنامه‌ا‌ی مدون برای صادرات محصول) از عوامل ایجاد این ساختار ناکارآست که در سیاست‏گذاری‌های آتی، باید به ‏ویژه بدان توجه شود. %U http://aead.agri-peri.ac.ir/article_124257_19f6996ac9508b277b7ac29e9821c347.pdf