%0 Journal Article %T بررسی ساختار مدیریت بازاریابی برنج درایران %J اقتصاد کشاورزی و توسعه %I موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی %Z 1022-4211 %A برابری, علی %D 2013 %\ 02/19/2013 %V 20 %N 4 %P 129-150 %! بررسی ساختار مدیریت بازاریابی برنج درایران %R 10.30490/aead.2013.58672 %X   باتوجه به رشد روزافزون جمعیت وکمبود منابع تولید (آب، خاک) و نیاز اساسی مردم به مواد غذایی به‌خصوص­ برنج(که دومین محصول استراتژیک در ایران است)، نوسانات قیمت و حاشیه بازاریابی این محصول از جمله مشکلات گریبانگیر مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. همچنین نوسانات واردات و روند فزاینده‌ آن در بسیاری از سالها، نارضایتی­هایی را برای تولیدکنندگان به‌وجود آورده است. مقاله حاضر نیز با مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای و براساس آخرین اطلاعات در دسترس طی دوره زمانی 1386-1388 به‌صورت ماهانه، به تحلیل اقتصادی موضوعات مرتبط با بازاریابی به ویژه در زمینه تولید، واردات، قیمتها، مسیر بازاریابی، حاشیه بازاریابی برنج پرداخته است. در این راستا ارتباط بین قیمتها با استفاده از آزمون علیت انگل گرنجر تحلیل شد.   نتایج مطالعه نشان داد که حاشیه بازاریابی وسهم آن به قیمت مصرف‌کننده، درایران رو به افزایش بوده است (به‌طور متوسط حدود 42 درصد) بدون آنکه خدمات بازاریابی بهبودلازم را پیداکرده باشد.نوسانات قیمت ومشکل نقدینگی تولیدکنندگان، طولانی بودن مسیرهای بازاریابی­وعدم مدیریت­منسجم بربازار ونهایتاً تعدد واسطه‌ها ازعوامل کلیدی‌ اثرگذار برافزایش حاشیه بازاریابی برنج به‌شمار می‌آیند. رابطه علی بین قیمت برنج داخلی و برنج وارداتی، که با استفاده از آزمون انگل گرنجر حاصل گردید، مبین آن است که افزایش قیمت خرده‌فروشی برنج داخلی درسطح شهر موجب افزایش قیمت برنج وارداتی شده است؛ لذا با اصلاح ساختار بازاریابی می‌توان به نتایج مطلوبی به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دست یافت.     طبقه‌بندی JEL : Q17-M31     کلیدواژه‌ها:   تولید، واردات، مسیر بازاریابی، قیمت، حاشیه بازاریابی، برنج، ایران   %U http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58672_ec071793415c63a53de5f1ed125a0543.pdf