%0 Journal Article %T برچسب زنی گوشت و عوامل مؤثر بر تقاضای آن در شهر تهران %J اقتصاد کشاورزی و توسعه %I موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی %Z 1022-4211 %A مقدسی, رضا %A شوندی, زهرا %A کیانی راد, علی %D 2014 %\ 02/20/2014 %V 21 %N 4 %P 123-138 %! برچسب زنی گوشت و عوامل مؤثر بر تقاضای آن در شهر تهران %R 10.30490/aead.2014.58721 %X چکیدهافزایش آگاهی مصرف کنندگان در بحث سلامت، امنیت و بهداشت مواد غذایی از سویی و از سوی دیگر، توجه و الزام تولید کنندگان به ارائه مشخصات تغذیه‌ای کالا سبب شده-اند که امروزه توجه به بحث برچسب زنی ، به‌ویژه درکشور های توسعه یافته، مورد توجه قرار گیرد. تحقیق حاضر نیز به بررسی نقش عوامل مؤثر بر توجه مصرف کنندگان گوشت بسته‌بندی شده در شهر تهران به اطلاعات برچسب شده و دارای نشان تجاری (برند) می‌پردازد. اطلاعات نمونه به روش پیمایشی از طریق تکمیل پرسش‌نامه برای یک نمونه 150 نفری و با مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای در بهار سال 1390 به دست آمد. از آنجا که دو متغیر وابسته مورد بررسی، شامل توجه به اطلاعات برچسب شده و توجه به نشان تجاری متغیرهایی کیفی و چند طبقه‌ای‌اند، به منظور تحلیل اطلاعات، از الگوی لوجیت چندجمله‌ای (رتبه‌ای) استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که اثر متغیرهای سطح تحصیلات و محل سکونت بر متغیر وابسته توجه به اطلاعات برچسب شده مثبت ومعنی‌دار و اثر متغیر بعد خانوار منفی و معنی‌دار است. درآمد، قیمت و تحصیلات اثر مثبت و معنی داری برمتغیر وابسته توجه به نشان تجاری و متغیر بعد خانوار اثر منفی و معنی دار بر این متغیر داشته‌اند. براساس نتایج به دست آمده، آموزش و اطلاع رسانی درمناطق جنوبی شهر تهران و همچنین تعدیل قیمت‌ها، با استفاده از روشهای گوناگون، عوامل مؤثری در جهت افزایش توجه مصرف‌کنندگان بهنشان های تجاری‌اند.طبقه بندی JEI: Q11,Q13,Q14کلیدواژه‌ها: برچسب زنی، الگوی لوجیت چندجمله ای، بازاریابی، گوشت %U http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58721_b289937bfd8014f708679952fe7e6d11.pdf