%0 Journal Article %T تعیین بازارهای هدف صادرات پسته و خرمای ایران با استفاده از الگوی تقاضای صادرات و روش غربال گیری %J اقتصاد کشاورزی و توسعه %I موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی %Z 1022-4211 %A امجدی, افشین %A محمد زاده, رویا %A باریکانی, الهام %D 2010 %\ 08/23/2010 %V 18 %N 2 %P 193-220 %! تعیین بازارهای هدف صادرات پسته و خرمای ایران با استفاده از الگوی تقاضای صادرات و روش غربال گیری %K بازارهای هدف صادرات %K کشش تقاضای صادرات %K غربال گیری %K خرما %K پسته %K ایران %R 10.30490/aead.2010.58809 %X   این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعیین بازارهای هدف صادرات پسته و خرمای ایران شکل گرفته است. به این منظور بازارهای هدف صادرات پسته و خرما (با استفاده از روش غربال­گیری)، عوامل مؤثر بر تقاضای صادرات پسته و خرمای ایران و ضرایب کشش تقاضای صادرات این محصولات در دوره 1350-86 مورد تحلیل قرار گرفت.   براساس نتایج مطالعه، کشورهای غیرآسیایی با درآمد بالاتر، بازار مناسبتری برای خرمای صادراتی ایران تشخیص داده شدند. همچنین در بلندمدت، بازار مناسب پسته صادراتی، کشورهای آسیایی و غیرآسیایی با درآمد بالاتر هستند. افزایش قیمت خرمای صادراتی باید معقولانه و توأم با ارتقای سطح بهداشتی خرمای صادراتی و بسته ‌بندی مناسب باشد. افزایش قیمت صادرات پسته صادراتی در بلندمدت نیز با توجه به ظهور وگسترش احتمالی صادرکنندگان جدید مخاطره آمیز خواهد بود. در مجموع براساس نتایج مطالعه، بازارهای هدف مناسب برای صادرات خرمای ایران به ترتیب اولویت کشورهای فرانسه، بریتانیای کبیر، آلمان، مراکش، ایالات متحده، ایتالیا، اسپانیا، کانادا، روسیه، گرجستان، سوئیس، هلند، استرالیا و بلژیک و بازار مناسب هدف صادرات پسته در بلندمدت به ترتیب اولویت کشورهای لوکزامبورگ، هنک کنگ، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هلند، فرانسه، روسیه، اردن، هند، سوریه، اسلوواکی، فلسطین اشغالی، بریتانیای کبیر، قبرس، اوکراین، اسلوونی، بلژیک، لیتوانی و ارمنستان پیشنهاد می‌شوند.     طبقه‌بندی JEL : M31         %U http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58809_2a151b26b3b2ea3038d0f7c8c4d48a93.pdf