%0 Journal Article %T عوامل پیش‌برنده و بازدارندۀ ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در استان خوزستان %J اقتصاد کشاورزی و توسعه %I موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی %Z 1022-4211 %A احمدی زاده, سهام %A مستعان, احمد %D 2017 %\ 05/22/2017 %V 25 %N 1 %P 183-217 %! عوامل پیش‌برنده و بازدارندۀ ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در استان خوزستان %K صنایع تبدیلی و تکمیلی %K عوامل پیش برنده %K عوامل بازدارنده %K مدل SWOT %K ماتریس QSPM %K خرما %R 10.30490/aead.2017.59071 %X ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی میوه خرما با توجه به تأثیر آن در اشتغال‌زایی و فقرزدایی، کاهش ضایعات در جهت حل مشکل تغذیه جامعه، بالا بردن بهره‌وری و ارزش افزوده، توسعه صادرات و ارزآوری و توسعه پایدار مناطق روستایی اهمیت ویژهای دارد. از این‌رو، تحقیق حاضر با هدف شناسایی وضعیت و توانمندی‌های صنعت خرمای استان خوزستان به روش پیمایشی انجام گرفت. بر اساس نتایج مدل سوات ((SWOT، 13 فرصت، 10 تهدید، 4 نقطه قوت مهم و 10 نقطه ضعف شناسایی شدند. با کسب امتیاز 58/2 و 83/1 به ترتیب توسط ماتریس عوامل خارجی و داخلی، جایگاه مکانی صنعت در ناحیه راهبرد محافظه‌کارانه تعیین شد. در ارزیابی عوامل از دید پیش‌برندگی و بازدارندگی ، دو عامل امکان دستیابی به فناوری و نیروی کار ارزان با رتبه موزون 284/0 مهم‏ترین عوامل پیش‌برنده و دو عامل عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات و نبود برند با رتبه موزون 172/0 مهم‏ترین عوامل بازدارنده شناخته شدند. در فرایند شناسایی راهبرد با استفاده از ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک (QSPM)، به ترتیب پنج راهبرد شامل افزایش سهم بازار، بهسازی یا نوسازی ساختار کارگاه‌ها، بهبود کیفیت محصولات، شرکت‌های تضامنی موقت (کنسرسیوم) و گسترش حجم تولید به ترتیب با کسب امتیاز 93/4، 63/4، 54/4، 2/4 و 19/4 شناسایی شدند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق و وضعیت قرار گرفتن این صنایع در استان پیشنهاد شد، ضمن در اولویت قرار دادن اجرای پنج راهبرد اول، جهت توسعه این صنایع از ماتریس ترکیبی تمامی راهبردها استفاده شود.طبقه‌بندی JEL: Q18, L7,L66 %U http://aead.agri-peri.ac.ir/article_59071_3804e6b544bdee8ea48735af67a23f3d.pdf