%0 Journal Article %T تعیین مناسب‌ترین بازار هدف صادراتی کشمش ایران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی %J اقتصاد کشاورزی و توسعه %I موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی %Z 1022-4211 %A محمودی, مهدی %A روحی, نفیسه %A صبوحی, محمود %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 26 %N 1 %P 103-124 %! تعیین مناسب‌ترین بازار هدف صادراتی کشمش ایران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی %K صادرات کشاورزی %K منطق فازی %K کشور هدف %K کشمش %R 10.30490/aead.2018.65201 %X کشمش یکی از محصولات کشاورزی ایران است که هرساله بخش قابل‌توجهی از صادرات این بخش را به خود اختصاص می­دهد. هدف اصلی مطالعة حاضر، تعیین مناسب‌ترین بازار هدف صادراتی  برای محصول کشمش است. در این راستا، یک ساختار سلسله مراتبی بر مبنای مطالعات گذشته،  با سه معیار و شش زیرمعیار برای چهارکشور هدفِ امارات، اوکراین، عراق و روسیه طراحی شد. نتایج نشان داد که معیار دسترسی به بازار با وزن جزئی 5/ 0 نسبت به دو معیار دیگر، یعنی هزینه و اندازه بازار، بیشترین اهمیت را دارد. افزون بر این،کشور عراق با وزن نهایی 27/ 0 در اولویت اول و کشور امارات، اوکراین و روسیه به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرارگرفتند. طبقه‌بندی JEl : Q11, Q13, Q17 %U http://aead.agri-peri.ac.ir/article_65201_d3a2abbb1f65c0f20ee86e30d33321b2.pdf