ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اقتصادی مسائل بازاریابی مرکبات در استان فارس
در این مطالعه، با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با گروهی از تولیدکنندگان مرکبات (پرتقال، نارنگی و لیموشیرین) درشهرستانهای جهرم و داراب (استان فارس) و همچنین گروهی از خردهفروشان، عمدهفروشان و میدانداران، مفاهیم و کلیات بازاریابی بررسی شد. مهمترین خدمات بازاریابی شامل بستهبندی اولیه و حمل و نقل است. در دو مسیر بازاریابی برای پرتقال، سهم تولیدکننده از قیمت پرداختی مصرفکننده کمتر از یک سوم به دست آمد. این رقم برای نارنگی 20-30 درصـد و بـرای لیمـوشیـرین نیز 43 درصد بـرآورد شـد. همچنیـن مشـخص گردیـد قیمت خردهفروشی در مقایسه با سایر عوامل در ایجاد حاشیه بازاریابی نقش بیشتری دارد. طبقه بندی JEL : M31، Q13
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58921_2a46d7079fffd06fa87bc5de11d77cbd.pdf
2014-08-23
1
30
10.30490/aead.2014.58921
بازاریابی
مرکبات
پرتقال
نارنگی
لیموشیرین
استان فارس
حمید
محمدی
hamidmohammadi@uoz.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
زکریا
فرجزاده
2
AUTHOR
وحید
دهباشی
3
AUTHOR
ایمان
شهرکی
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه توسط شالیکاران در استان مازندران مطالعه موردی شهرستان بابل
بیمه محصولات کشاورزی، به عنوان ابزاری نوین، برای حداقل کردن بیثباتی ناشی از زیان منابع ریسکی در بخش کشاورزی اهمیت فراوانی دارد. از طرفی، موفقیت سیاست های بیمهای در بخش کشاورزی متکی به پذیرش و تقاضای بیمه توسط کشاورزان در این بخش است. مطالعه حاضر عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه توسط شالیکاران شهرستان بابل را درسال زراعی89-1390 بررسی می کند. به این منظور از الگوهای لاجیت و پروبیت استفاده شده است. داده ها و اطلاعات مورد نیاز مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه در بین 73 شالیکار شهرستان بابل جمع آوری شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مدل لاجیت به طور نسبی بهتر از مدل پروبیت قادر به برازش مدل بوده و میزان پیش بینی صحیح آن 75 درصد بوده است. همچنین متغیرهای توضیحی درآمد حاصل از زراعت برنج، دارا بودن شغل دیگر و همکاری با کارشناسان جهاد کشاورزی و شرکت در کلاسهای ترویجی اثر مثبت بر پذیرش بیمه داشته است و از سوی دیگر، متغیرهای مقدار خودمصرفی و سن زارع اثر منفی بر پذیرش بیمه دارند. بر اساس یافته ها، از عمده علل عدم استقبال کشاورزان از بیمه کردن زراعت برنج میتوان به موارد پوشش ناقص خسارت، عدم دسترسی به کارگزاران بیمه، عدم رواج بیمه، کوچک بودن زمین، بالا بودن حق بیمه و عدم اطلاع رسانی کافی از شرایط میباشد. طبقهبندی JEL : Q12,Q13
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58922_ae09438e8c138eb36ec0e7adde688149.pdf
2014-08-23
31
48
10.30490/aead.2014.58922
کلیدواژه ها: بیمه
برنج
شالیکاران
بابل
مدل های لوجیت
پروبیت
ابوالفضل
محمودی
abolfazlmahmoodi@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
امیرحسین
پیرمرادی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت رقابتپذیری صادرات کشمش ایران در بازارهای جهانی
در پژوهش حاضر، مزیتنسبی و ارتباط بلندمدت صادرات کشمش ایران و کشورهای رقیب، براساس مرجع قرار دادن محصولات کشاورزی و صادرات غیرنفتی، به طور جداگانه بـررسـی و مقایسه شـدند. به این منـظور، از شاخصهای مزیتنسبی آشکارشده RCA)) ، مزیتنسبی آشـکار شده متـقارن ( (RSCA، هیـلمن (HI) و روش تصحیح خطای برداری (VECM) استفاده شد. نتایج نشان داد که ایران طی دوره 1975- 2008 در صادرات کشمش، بر اساس هر دو سبد کالای صادراتی (کشاورزی و غیرنفتی)، مزیتنسبی داشته و متوسط شاخصهای HI، RCA و RSCA بر اساس سبد کالای اول به ترتیب 66/17، 7/33 و 93/0 و براساس سبد کالای دوم به ترتیب 58/603، 07/11 و 75/0 بوده است. در رتبهبندی مزیتنسبی صادراتی کشمش بر اساس صادرات غیرنفتی، ایران در رتبه چهارم و کشورهای افغانستان، یونان و ترکیه در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. همچنین بر اساس صادرات بخش کشاورزی، افغانستان، ایران، یونان و ترکیه در رتبههای اول تا چهارم جای دارند. بررسی وجود رابطه بلندمدت صادرات کشمش ایران با کشورهای اصلی صادرکننده این محصول با استفاده از شاخص RCA نشان داد که تنها رابطه بلندمدت صادرات کشمش ایران با کشور شیلی بوده و صادرات ایران از کشور شیلی تأثیرپذیر است. لذا به منظور کسب سهم بیشتر از بازار کشمش جهان توجه ویژه به سیاستهای تجاری کشورهای یونان، ترکیه و توجه خاص به بازار کشور شیلی ضروری است.طبقه بندی JEL : N50 ، O57 ، Q17
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58923_f2753e2f64fac155cdd598000abbca88.pdf
2014-08-23
49
74
10.30490/aead.2014.58923
مزیت نسبی صادراتی
کشمش
ایران
سحر
جلالی
1
AUTHOR
ابوالفضل
محمودی
abolfazlmahmoodi@yahoo.com
2
AUTHOR
محمدرضا
پاکروان
mpakravan@ut.ac.ir
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی شبکه بازاریابی محصول انگور در دو مسیر تازهخوری و خشکبار مطالعه موردی شهرستان ملایر
با گذار از کشاورزی سنتی و افزایش تولید محصولات کشاورزی موضوع بازاریابی اهمیت فزایندهای یافته است. هزینههای بازاریابی در قیمت پرداختی مصرفکننده و قیمت دریافتی تولیدکننده تأثیر میگذارد و کاهش آن موجب بالارفتن رفاه کل جامعه میشود. هدف این مطالعه ارزیابی شبکه بازاریابی محصول انگوردر دو حالت تازهخوری و خشکبار در سال زراعی 1389 -90 در شهرستان ملایر استان همدان است. نمونه مورد بررسی متشکل از 379 نفر کشاورز انگورکار، 14 عمدهفروش و 60 خردهفروش است. در این راستا، مقادیر حاشیه بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی درحاشیه بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی بازاریابی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که مسیر عمده بازاررسانی انگور تازهخوری و خشکبار آن به-تـرتیـب متشـکل از «تـولیـدکننـده- خـریـدارمحلـی- خـردهفـروش» و «تـولیدکننده- عمدهفروش- خردهفروش» است. همچنین سود خالص کشاورز به ازای هر کیلوگرم خشکبار بیشتر از هر کیلوگرم انگور است. از طرفی، حاشیه بازاریابی در منطقه مورد بررسی بالاست و حاشیه خردهفروشی بیش از حاشیه عمدهفروشی میباشد. نتایج محاسبه کارایی نیز نشان داد که مسیرهای عمده بازاررسانی کارایی مناسبی ندارند.طبقه بندی JEL : Q13, L11, L66
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58924_fbcf733ec2b81e27259f834203087b77.pdf
2014-08-23
75
97
10.30490/aead.2014.58924
حاشیه و کارایی بازاریابی
انگور
خشکبار
شهرستان ملایر
زهرا
لطفعلیان
1
LEAD_AUTHOR
علی
یوسفی
ayousefi@modares.ac.ir
2
AUTHOR
امیرمظفر
امینی
aamini@cc.iut.ac
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین راهبرد توسعه رشته فعالیتهای زراعی کشت دوم بعد از برنج در استان گیلان
در مطالعه حاضر، استراتژی توسعه کشت محصولات دوره زراعی پاییزه در استان گیلان بررسی شد. در این راستا با استفاده از شاخصهای مختلف اقتصادی و اجتماعی منتج از بررسی مزرعهای بیش از 350 پرسشنامه از واحدهای زراعی کشت دوم استان گیلان، که در سال زراعی 1387-1388 جمع آوری شده است، مناسبترین محصولات زراعی جهت توسعه کشت به زارعان و برنامهریزان این بخش معرفی شد. به منظور اتخاذ تصمیم بر مبنای تمامی شاخصها، روش تاکسونومی عددی به کار رفت. نتایج رهیافت تاکسونومی عددی مبین بهینه بودن رشتهفعالیت زراعی کشت سبزیجات غدهای در بین 6 محصول زراعی شبدر برسیم، لوبیا، باقلا، راتون، سبزیجات برگی و سبزیجات غدهای، با توجه به 10 شاخص مد نظر برای تصمیمگیری است. این در حالی است که بعد از سبزیجات غدهای به ترتیب سبزیجات برگی، راتون و لوبیا رشته فعالیتهای زراعی بهینه برای توسعه در الگوی کشت دوم استان گیلان تشخیص داده شدند.طبقه بندی JEL: R32، R11
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58925_7f247e207586ee88819eba6112ba8500.pdf
2014-08-23
95
123
10.30490/aead.2014.58925
کشت دوم
تاکسونومی عددی
برنج
گیلان
میلاد اتقائی
اتقائی کردکلائی
1
AUTHOR
محمدرضا
پاکروان
mpakravan@ut.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR
فرناز
اسماعیلی
3
AUTHOR
محمد
کاوسی کلاشمی
mkavoosi@guilan.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر تخصیص اعتبارات به فعالیتهای کشاورزی و تحلیل محدودیت اعتباری کشاورزان استان آذربایجان شرقی
کشاورزان همواره به لحاظ دسترسی به اعتبارات با محدودیت مواجهند. شناسایی عوامل مؤثر بر این محدودیتها اهمیت ویژه ای دارد. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر محدودیت اعتباری کشاورزان و همچنین شناسایی عوامل تأثیر گذار بر سهم اعتبارات تخصیص یافته به فعالیتهای کشاورزی از کل اعتبارات دریافتی کشاورزان با استفاده از اطلاعات 94 کشاورز استان آذربایجان شرقی در سال 1391 صورت گرفت. در این راستا، محدودیت اعتباری کشاورزان در قالب الگوی پروبیت بررسی شد. همچنین شناسایی عوامل مؤثر بر سهم اعتبارات تخصیص داده شده به فعالیتهای کشاورزی با استفاده از الگوی توبیت صورت پذیرفت. بر اساس نتایج، افزایش سن کشاورزان موجب افزایش محدودیت اعتباری کشاورزان می شود. کشاورزانِ با تحصیلات بیشتر، جمعیت و درآمد کشاورزی بیشتر و همچنین درآمد غیر کشاورزی بالاتر با محدودیت کمتری در دسترسی به اعتبارات مواجهند. متغیرهای میزان کل اعتبار دریافتی، تحصیلات کشاورز، تجربه کشاورزی و درآمد کشاورزی نیز تأثیر مثبت در تخصیص اعتبار به بخش کشاورزی دارند. اما متغیرهای افزایش فاصله بین درخواست وام و زمان دریافت آن و رجوع به بانک قبل از دریافت وام تأثیر منفی در میزان تخصیص وام به فعالیتهای کشاورزی دارند. بر اساس نتایج، پیشنهادهایی جهت رفع محدودیت اعتباری کشاورزان و افزایش ضریب تخصیص اعتبار به فعالیتهای کشاورزی ارائه شده است. طبقهبندی JEL: C21, C25, D14, G21
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58926_c31a6948f18e8fe8e83610006acda9e7.pdf
2014-08-23
115
135
10.30490/aead.2014.58926
داوود
چراغی
1
LEAD_AUTHOR
پیروز
الهام
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تمایل به مشارکت پستهکاران استان کرمان در طرح توسعه موزون کشت پسته در کشور
دراین مطالعه با استفاده از تحلیل انتقال حق توسعه (TDR)، تمایل پستهکاران استان کرمان جهت شرکت در طرح توسعه موزون کشت پسته در کشور اندازه گیری شد. در این خصوص موضوع اصلی، گرفتن حق توسعه و تولید پسته در استان کرمان و دادن این حق در سایر مناطق کشور است. آمار و اطلاعات مورد استفاده به صورت میدانی (پیمایشی) و به کمک پرسش نامه حضوری و مصاحبه با باغداران پستهکار شهرستانهای انار و رفسنجان جمعآوری شد. روش انتخاب نمونه، تصادفی دو مرحلهای بوده و در مجموع 206 پرسش نامه تهیه شد. نتایج نشان داد طرح توسعه موزون کشت پسته را نمی توان به عنوان راه حل اساسی و فراگیر برای مقابله با کم آبی در مناطق پسته کاری استان کرمان در نظر گرفت و از راهحلهای دیگر غافل شد. بررسی دیدگاه کشاورزان نشان داد که مهمترین موانع مشارکت پسته کاران در طرح توسعه موزون کشت پسته ایاب و ذهاب و نبود امنیت در مناطق جدیدند. مقایسه طرح توسعه موزون کشت پسته با سایر گزینههای مقابله با بحران آب نشان داد که 92 درصد از کشاورزان انتقال آب را بر توسعه موزون کشت پسته ترجیح می دهند. نتایج همچنین نشان داد که 57/71 درصد از کشاورزان با خاموش کردن موتورهای آب کشاورزی در پاییز موافقاند. در نهایت، از بین مناطق مختلف، منطقه ساقی به عنوان پیلوت ثبت نام از متقاضیان شرکت در طرح توسعه موزون کشت پسته پیشنهاد شد. همچنین توصیه اکید شد که طرح توسعه موزون کشت پسته در چارچوب برنامه های زراعی و باغی اجرا و تنها از کشاورزانی حمایت شود که اصول توسعه پایدار مورد نظر دولت را به کار بستهاند. طبقهبندی JEL: Q01, Q15, Q25
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58927_76528b2c82ded4358eb758fbfd4a25bf.pdf
2014-08-23
137
157
10.30490/aead.2014.58927
پسته
استان کرمان
طرح توسعة موزون
انتقال حق توسعه
محمد
عبدالهی عزت آبادی
abdolahi@pri.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی آثار کاهش آورد شبکه سفیدرود بر الگوی کشت زراعی دشت مرکزی استان گیلان
حوضه آبریز سفیدرود بزرگ، آبیاری جلگه حاصلخیز گیلان را بر عهده داشته و آب مورد نیاز برای زراعت محصول راهبردی برنج را در این استان فراهم آورده است. طرحهای توسعه منابع آب در بالادست این حوضه، تأمین آب آبیاری مطمئن برای جلگه گیلان را با مخاطره مواجه ساخته است. پژوهش حاضر با استفاده از الگوی برنامهریزی ریاضی منطقهای مبتنی بر رهیافت برنامهریزی ریاضی مثبت و در نظر گرفتن شرایط هیدرولوژیکی ناحیه آبیاری دشت مرکزی استان گیلان، آثار 10 سناریوی مختلف کاهش آورد شبکه سفیدرود را تحت 8 وضعیت مختلف شبکه ارزیابی کرده است. دادههای مورد نیاز از منابع مختلف شامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت سهامی آب منطقهای استان گیلان و مطالعات شرکتهای مشاور جمعآوری شد. اراضی زراعی خارج شده از مدل آبیاری، مقدار خسارات اجتناب شده به واسطه اجرای طرحهای بهبود راندمان آبیاری و کاهش سود ناخالص زراعت در ناحیه آبیاری دشت مرکزی تحت سناریوهای مختلف کاهش آورد و وضعیتهای متفاوت شبکه از جمله مهمترین یافتههای این پژوهش است. نتایج نشان داد که کاهش 9 درصدی آورد شبکه آبیاری و زهکشی سفیدرود در ناحیه دشت مرکزی در وضعیت پایه منجر به خارج شدن 6/7 درصد سطح زیر کشت برنج و 9/7 درصد کل سطح زیر کشت محصولات زراعی این ناحیه از مدول آبیاری میشود. شبیهسازیهای صورت گرفته بر مبنای سناریوهای تغییر وضعیت شبکه بیانگر اثر شایان توجه سیاست بهبود راندمان آبیاری بر جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از کاهش آورد است. مقادیر حاصل مبنای تحلیل هزینه- فایده در خصوص اجرای طرحهای بهبود راندمان آبیاری در این ناحیه آبیاری است.طبقهبندی JEL:C2، N55، Q15
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58928_8e41fdde7bbaf7a6714eec0f0d951039.pdf
2014-08-23
159
181
10.30490/aead.2014.58928
محمد
کاوسی کلاشمی
mkavoosi@guilan.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
پیکانی
rezapeykani@yahoo.com
2
AUTHOR
سید صفدر
حسینی
hosini@ut.ac.ir
3
AUTHOR
حبیب ا...
سلامی
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر نوسازی شالیکوبی سنتی به صنعتی در کاهش ضایعات برنج مطالعه موردی شهرستان تالش
یکی از مهمترین چالشهای مرتبط با محصول برنج وجود ضایعات در فرایند تولید و تبدیل است. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر نوسازی شالیکوبیهای سنتی و ایجاد شالیکوبیهای صنعتی بر کاهش ضایعات برنج در شهرستان تالش است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق تکمیل 80 پرسشنامه در بین مدیران کارگاههای شالیکوبی در سال 1390 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون همبستگی، الگوی رگرسیونی و آزمونهای علیت گرنجر و کای دو استفاده شد. نتایج آزمون علیت گرنجر نشان داد میزان شلتوک تحویلی کارگاهها علت میزان ضایعات است. همچنین بر اساس نتایج، به ازای افزایش یک تن در میزان شلتوک تحویلی شالیکوبی صنعتی، به طور متوسط، میزان ضایعات 6 0/0 تن (60 کیلوگرم) یا 6 درصد و در کارگاههای سنتی، در حدود 15/0 تن (150 گیلوگرم) یا 15درصد برآورد میشود. از این رو، میزان ضایعات در کارگاههای سنتی بیش از 2 برابر کارگاههای صنعتی است. مطابق نتایج، اقدامات مؤثر در راستای نوسازی کارگاهها و کاهش ضایعات را میتوان به صورت زیر برشمرد: انتخاب نوع مناسب پوستکن، استفاده از خشککنهای صنعتی گردشی که در آن حرارت و تنظیم زمان سنج کنترل میشود، عدم استفاده از کمباین غلات برای محصول برنج، برنامهریزی برای آموزش مستمر برای کارکنان و عوامل فنی، اتخاذ تمهیدات لازم در تعادل بخشی بین صدور مجوز ایجاد کارگاههای صنعتی و تولید شلتوک در هر منطقه و حفظ اراضی شالیزار در مناطق برنجخیز (عدم کاربریهای غیر لازم)، دقت در انتخاب رقم مناسب بذر، ارائه آموزشهای لازم برای جلوگیری از برداشت زودهنگام و یا برداشت دیرهنگام شلتوک. طبقه بندی JEL: C83,L15, O13, R00
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58929_19fe5413e9c55d799ebc93f3c7d6783c.pdf
2014-08-23
183
200
10.30490/aead.2014.58929
ضایعات
برنج
شالیکوبی سنتی
شالیکوبی صنعتی
شهرستان تالش
صمد
رحیمی سوره
soureh88@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
lمیررحیم
میرکاظمی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سیاستهای مرزی محصولات باغی در ایران و کشورهای منتخب
تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی سیاستهای حمایت تجاری محصولات باغی در ایران و کشورهای منتخب چین، هند، آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه طی دهه اخیر میپردازد. به منظور بررسی بیشتر تأثیر سیاستهای مرزی بر روند تجارت محصولات باغی در ایران، توابع صادرات و واردات محصولات باغی با استفاده از روش ARDL براورد شد. نتایج مطالعه نشان داد که ایران در مقایسه با سایر کشورهای مورد مطالعه از ابزارهای کمتری برای گسترش صادرات محصولات باغی استفاده میکند. همچنین در نظام تعرفهای ایران، از ابزارهای متنوع برای کنترل واردات محصولات باغی استفاده نمیشود. این در حالی است که سایر کشورهای مورد بررسی از ابزارهای بیشتری برای کنترل واردات استفاده میکنند. بر اساس نتایج براورد تابع واردات محصولات باغی، متغیرهای نرخ ارز واقعی، تولید داخلی محصولات باغی و تعرفه تأثیر معنیدار بر واردات محصولات باغی به ایران در بلندمدت و کوتاهمدت دارند. در کوتاهمدت، علاوه بر متغیرهای مذکور، متغیر نسبت قیمت وارداتی محصولات باغی جهان به ایران دارای تأثیر آماری معنیدار بر واردات محصولات باغی است. تخمین تابع صادرات محصولات باغی نشان داد که متغیرهای نرخ ارز واقعی، نسبت قیمت صادرات جهانی به داخلی محصولات باغی و شاخص آزادسازی تجاری تأثیر معنیدار بر صادرات محصولات باغی در بلند مدت و کوتاهمدت دارند. در بلند مدت، متغیر تولید داخلی محصولات باغی نیز دارای تأثیر معنیدار بر میزان صادرات محصولات باغی است. طبقهبندی JEL: L11
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58930_311f8448209ee43849d74a0a1b72c17c.pdf
2014-08-23
201
241
10.30490/aead.2014.58930
تجارت
حمایت
کشاورزی
محصولات باغی
ایران
ناصر
شاهنوشی
naser.shahnushi@gmai.com
1
LEAD_AUTHOR
افشین
امجدی
afshinamjadi@yahoo.com
2
AUTHOR
سمانه
شاهحسین دستجردی
3
AUTHOR
رؤیا
محمدزاده
4
AUTHOR