در این مطالعه، با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با گروهی از تولیدکنندگان مرکبات (پرتقال، نارنگی و لیموشیرین) درشهرستانهای جهرم و داراب (استان فارس) و همچنین گروهی از خردهفروشان، عمدهفروشان و میدانداران، مفاهیم و کلیات بازاریابی بررسی شد. مهمترین خدمات بازاریابی شامل بستهبندی اولیه و حمل و نقل است. در دو مسیر بازاریابی برای پرتقال، سهم تولیدکننده از قیمت پرداختی مصرفکننده کمتر از یک سوم به دست آمد. این رقم برای نارنگی 20-30 درصـد و بـرای لیمـوشیـرین نیز 43 درصد بـرآورد شـد. همچنیـن مشـخص گردیـد قیمت خردهفروشی در مقایسه با سایر عوامل در ایجاد حاشیه بازاریابی نقش بیشتری دارد. طبقه بندی JEL : M31، Q13