TY - JOUR ID - 58784 TI - بررسی بازاریابی مرکبات دزفول JO - اقتصاد کشاورزی و توسعه JA - AEAD LA - fa SN - 1022-4211 AU - احسان, عبدالرحمن AU - سلیمان زاده, زهرا سادات AU - حقیقی, محمد AD - Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 18 IS - 4 SP - 25 EP - 42 KW - بازاریابی KW - مرکبات KW - دزفول DO - 10.30490/aead.2011.58784 N2 -   در این مطالعه به بررسی بازاریابی مرکبات و تعیین حاشیه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی بازار مرکبات و همچنین براساس الگوی مارک آپ، به تعیین عوامل مؤثر بر حاشیه بازاریابی مرکبات در شهرستان دزفول پرداخته شد. داده‌های مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه و با مراجعه حضوری و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای تصادفی در سال 1387 از 36 نفر از باغداران شهرستان دزفول و 15 عمده‌فروش، 12 خرده‌فروش و 10 مصرف‌کننده جمع‌آوری شد.   نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در شهرستان دزفول عملیات مختلف بازاریابی از قبیل درجه‌بندی، بسته‌بندی و حمل و نقل به‌صورت دستی و سنتی انجام می‌گیرد. همچنین میزان سود خالص عمده‌فروشی و خرده‌فروشی بسیار بیشتر از سود خالص تولیدکننده است. نتایج تخمین تابع حاشیه بازاریابی براساس الگوی مارک آپ نیز نشان می‌دهد که حاشیه بازاریابی با هزینه‌های بازاریابی رابطه معکوس و با قیمت خرده‌فروشی رابطه مستقیم دارد.     طبقه‌بندی JEL : Q13, M31         UR - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58784.html L1 - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58784_b8f049e2000f3c9dd553e6b891a41d94.pdf ER -