TY - JOUR ID - 58858 TI - بررسی و تعیین آمیخته ترفیع مناسب برای محصولات لبنی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره ( MCDM ) JO - اقتصاد کشاورزی و توسعه JA - AEAD LA - fa SN - 1022-4211 AU - صمدی, منصور AD - Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 16 IS - 4 SP - 97 EP - 117 KW - آمیخته ترفیع KW - تصمیم‌گیری چندمعیاره KW - فرایند تحلیل سلسله مراتبی KW - بازاریابی KW - محصولات لبنی DO - 10.30490/aead.2009.58858 N2 -    بازاریابی نوین چیزی فراتر از تولید محصولات خوب، قیمتگذاری مناسب و سهولت دسترسی به مصرف‌کنندگان کالاست. ترفیع یکی از عناصر آمیخته بازاریابی است که از طریق آن شرکت با مصرف‌کننده ارتباط برقرار می ­ کند و از طریق تبلیغات، پیشبرد فروش، فروش شخصی و روابط عمومی او را به خرید محصول تشویق می ­ کند. بازاریابی و فروش محصولات لبنی در مقایسه با محصولات دیگر، پیچیدگیها و مشکلات بیشتری دارد. به‌کارگیری ترکیب مناسب از آمیخته ترفیع برای محصولات لبنی می ­ تواند تمایل به خرید را در مشتری ایجاد کند. انتخاب روشهای مناسب ارتباطی با توجه به موقعیت مخاطبان در بازار هدف صورت می­گیرد. مخاطبان نسبت به محصولات لبنی ممکن است در یکی از مراحل سه­گانه شناخت، احساس یا رفتار باشند.   هدف این تحقیق بررسی عناصر آمیخته ترفیع و تعیین مؤثرترین عناصر ترفیع از جنبه تأثیر آن در ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبنی با استفاده از روش AHP است. از میان 16ابزار ترفیعی متناسب با محصولات لبنی - که به عنوان گزینه انتخاب شدند - با نظرخواهی از گروه­های مختلف در کارخانه شیر پگاه لرستان در سال 1385، مؤثرترین روش ترفیع جهت ایجاد آگاهی، علاقه، تمایل و نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبنی، تبلیغات تلویزیونی و مؤثرترین روش ترفیع جهت سوق دادن مصرف کنندگان بالقوه به خرید محصولات لبنی، فروش حضوری دانسته شد.   طبقه‌بندی M31, M37, C44 :JEL       UR - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58858.html L1 - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58858_cbfc96886f6aa9fef7daad3efd1784d5.pdf ER -