TY - JOUR ID - 58924 TI - ارزیابی شبکه بازاریابی محصول انگور در دو مسیر تازه‌خوری و خشکبار مطالعه موردی شهرستان ملایر JO - اقتصاد کشاورزی و توسعه JA - AEAD LA - fa SN - 1022-4211 AU - لطفعلیان, زهرا AU - یوسفی, علی AU - امینی, امیرمظفر AD - Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 22 IS - 2 SP - 75 EP - 97 KW - حاشیه و کارایی بازاریابی KW - انگور KW - خشکبار KW - شهرستان ملایر DO - 10.30490/aead.2014.58924 N2 - با گذار از کشاورزی سنتی و افزایش تولید محصولات کشاورزی موضوع بازاریابی اهمیت فزاینده‌ای یافته است. هزینه‌های بازاریابی در قیمت پرداختی مصرف‌کننده و قیمت دریافتی تولیدکننده تأثیر می‌گذارد و کاهش آن موجب بالارفتن رفاه کل جامعه می‌شود. هدف این مطالعه ارزیابی شبکه بازاریابی محصول انگوردر دو حالت تازه‌خوری و خشکبار در سال زراعی 1389 -90 در شهرستان ملایر استان همدان است. نمونه مورد بررسی متشکل از 379 نفر کشاورز انگورکار، 14 عمده‌فروش و 60 خرده‌فروش است. در این راستا، مقادیر حاشیه بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی درحاشیه بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی بازاریابی محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد که مسیر عمده بازاررسانی انگور تازه‌خوری و خشکبار آن به-تـرتیـب متشـکل از «تـولیـدکننـده- خـریـدارمحلـی- خـرده‌فـروش» و «تـولیدکننده- عمده‏فروش- خرده‌فروش» است. همچنین سود خالص کشاورز به ازای هر کیلوگرم خشکبار بیشتر از هر کیلوگرم انگور است. از طرفی، حاشیه بازاریابی در منطقه مورد بررسی بالاست و حاشیه خرده‌فروشی بیش از حاشیه عمده‌فروشی می‌باشد. نتایج محاسبه کارایی نیز نشان داد که مسیرهای عمده بازاررسانی کارایی مناسبی ندارند.طبقه بندی JEL : Q13, L11, L66 UR - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58924.html L1 - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58924_fbcf733ec2b81e27259f834203087b77.pdf ER -