TY - JOUR ID - 58975 TI - ارزیابی وضعیت بازاریابی تعاونیهای تولید دام و طیور مطالعه موردی استانهای منتخب JO - اقتصاد کشاورزی و توسعه JA - AEAD LA - fa SN - 1022-4211 AU - کلانتری, خلیل AU - قهرمان زاده, محمود AU - اسدی, علی AD - Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 13 IS - 4 SP - 107 EP - 132 KW - بازاریابی KW - تعاونیهای تولید دام KW - کارایی بازاریابی KW - کانالهای بازاریابی DO - 10.30490/aead.2006.58975 N2 -      هدف اصلی این مقاله بررسی و ارزیابی وضعیت موجود نظام بازاریابی تعاونیهای تولید دام و طیور روستایی تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود نظام بازاریابی آنهاست. به منظور دستیابی به این هدف آمار و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی و از طریق پیمایش میدانی و تکمیل پرسشنامه از 360 تولیدکننده عضو تعاونیهای تولید، 160 تعاونی‌ تولید دام و طیور، 320 عمده‌فروش، 320 خرده‌فروش و 340 مصرف‌کننده تولیدات دامی در استانهای آذربایجان غربی، کرمان، خراسان، مازندران و تهران در سال 1382جمع‌آوری گردید و سپس نظام بازاریابی حاکم بر تعاونیهای تولید ارزیابی شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که کانال توزیع و انتقال کالا از طریق تولیدکننده به تعاونی تولید و از آن به خرده‌فروشان و سپس مصرف‌کنندگان محصولات دامی کمتر مورد توجه واقع شده است. همچنین تعاونیهای تولید در اغلب موارد، محصولات دامی را به عمده‌فروشان تحویل داده‌اند تا به مصرف‌کنندگان به طورمستقیم. بیش از 80 درصد از تغییرات حاشیه بازاریابی تعاونیهای تولید نیز تحت تأثیر سه متغیر سطح قیمتهای خرده فروشی، هزینه‌های بازاریابی و ارزش کالای فروخته شده است.             UR - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58975.html L1 - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58975_7a71f4dab88b2683996ab3666e12c456.pdf ER -