TY - JOUR ID - 95407 TI - تأثیر آگاهی از ویژگی‌های محصولات ارگانیک در تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک برای خانوارهای شهرستان مشهد JO - اقتصاد کشاورزی و توسعه JA - AEAD LA - fa SN - 1022-4211 AU - قربانی, محمد AU - علیزاده, پریسا AU - توحیدی, امیرحسین AD - استاد اقتصاد کشاورزی، دانشکدة کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکدة کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکدة کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 2 SP - 31 EP - 53 KW - نگرش مصرف‌کننده KW - تمایل به مصرف KW - همسان سازی KW - نمرة گرایش DO - 10.30490/aead.2019.95407 N2 - بررسی عوامل مؤثر بر بهبود آگاهی مصرف­کنندگان از محصولات ارگانیک به منظور افزایش تولید و مصرف این محصولات ضروری است. در این مطالعه با استفاده از داده­های مربوط به 165 خانوار در مناطق 13 گانه شهرستان مشهد، عوامل مؤثر بر آگاهی مصرف­کنندگان از محصولات ارگانیک با به‏کارگیری الگوی پروبیت و رهیافت همسان­سازی نمرة گرایش و سپس اثر آگاهی مصرف‏کنندگان در تمایل به مصرف آتی زعفران با برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان‏شده ارزیابی شد. برای تعیین حجم نمونه، روش نمونه­گیری طبقه­ای به کار رفت. نتایج حاصل از الگوی پروبیت نشان داد که متغیرهای تحصیلات، نگرش به کیفیت برچسب محصولات ارگانیک، نگرانی­های زیست‏محیطی و نگرش به درجة تأثیر قیمت محصولات ارگانیک اثر مثبتی بر احتمال وجود آگاهی از محصولات ارگانیک دارند. پس از همسان‏سازی، تفاوت در میانگین بین دو گروه درمان و شاهد برای متغیرهای تحصیلات، نگرش به درجة تأثیر قیمت محصولات ارگانیک، نگرانی­های زیست‏محیطی و نگرش به کیفیت برچسب محصولات ارگانیک کاهش یافت. نتایج حاصل از برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان‏شده نشان داد که میزان تمایل به مصرف زعفران ارگانیک در میان واحدهای گروه درمان‏شده 66 درصد بیشتر از واحدهای مشابه در گروه شاهد است، بنابراین، آگاهی داشتن از محصولات ارگانیک اثر محرک و مثبتی بر میزان تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک دارد؛ لذا برای تحریک تقاضا و افزایش فروش، به تولیدکنندگان و عرضه­کنندگان محصولات ارگانیک توصیه می­شود از تبلیغات برای اطلاع­رسانی مصرف­کنندگان استفاده کنند. UR - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_95407.html L1 - http://aead.agri-peri.ac.ir/article_95407_b4ee52c8979e69f17c915106bb95bba9.pdf ER -