2024-03-29T04:36:10Z
http://aead.agri-peri.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19866
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
تعیین الگوی بهینه کشت در اراضی زیر سد درودزن با استفاده از برنامهریزی غیرخطی و استراتژیهای کمآبیاری
رباب
محسن پور
منصور
زیبایی
در این مطالعه تعیین الگوی بهینه کشت در اراضی زیر سد درودزن با استفاده از برنامهریزی غیرخطی مطلوبیت کارا و استراتژیهای کمآبیاری، با توجه به مشکلات کمبود آب و خشکسالیهای پی درپی در استان فارس، مورد توجه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که لزوماً جهت حداکثر کردن مطلوبیت، استراتژیهای کامل آبیاری به کار نمیرود. لذا کشت ذرت 1 (کشت یک هکتار ذرت در شرایط آبیاری کامل) و ذرت 7 (کشت یک هکتار ذرت با اعمال 30 درصد کم آبیاری) که نسبت به برنج نیاز آبی کمتری دارند، حداکثر مطلوبیت را به همراه آورده است. همچنین بر پایه نتایج این مطالعه مشخص شد که در سال زراعی 1384-85، رهاسازی آب از دریچه سد درودزن بهینه نبوده است. طبقهبندی JEL : CO ، RQ15 ، R14
مدل برنامهریزی مطلوبیت کارا
کمآبیاری
الگوی کشت
سد درودزن
2010
11
22
1
23
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58790_ba16133aed54188ec27740b9fa48b9a1.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
بررسی شاخصهای فیزیکی مزیت نسبی محصولات زراعی آبی و میزان اثرپذیری شاخص جمعی مزیت نسبی از اجزای تشکیلدهنده آن در استان مازندران
حمید
امیرنژاد
حامد
رفیعی
در این مطالعه به بررسی سه شاخص مزیت کارایی، مزیت مقیاس و مزیت جمعی (به عنوان شاخصی جامع از مزیت نسبی) در محصولات زراعی آبی استان مازندران پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که شهرستانهای این استان در تولید محصولات زراعی آبی، نسبت به متوسط استانی، بهترتیب در 44/63، 38/48 و 91/55 درصد موارد دارای مزیت مقیاس، مزیت کارایی و مزیت جمعی بودهاند. همچنین این استان در مقایسه با متوسط کشوری از میان تمام محصولات زراعی در محصولات شلتوک، هندوانه، سویا و کلزا، دارای مزیت مقیاس بوده و در تولید محصولات گندم، جو، شلتوک، لوبیا، عدس، پنبه، گوجه فرنگی، خربزه، هندوانه، خیار، یونجه، ذرت دانهای، شبدر، سویا و کلزا، مزیت کارایی نسبت به کشور داشته است. شاخص جمعی مزیت مبین مزیت نسبی استان مازندران در محصولات شلتوک، هندوانه، شبدر، سویا و کلزا بوده است . نتایج همبستگی نشان از همبستگی بیشتر شاخص مزیت جمعی با مزیت مقیاس در شهرستانها و همبستگی بسیار بالای مزیت نسبی تولیدی این استان با مزیت مقیاس در مقایسه با متوسط کشوری دارد. طبقهبندی JEL : R11, Q18, Q16
شاخص مقیاس مزیت
شاخص کارایی مزیت
شاخص مزیت جمعی
مزیت نسبی
محصولات زراعی آبی
مازندران
2010
11
22
23
46
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58791_7d96a80c0caa715a0f8dd168858c957d.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
بررسی بازاریابی داخلی پرتقال شمال ایران
مریم
اردستانی
ماندانا
طوسی
کوهسار
خالدی
در این مطالعه از طریق اسنادی و با استفاده از آمار مربوط به سالهای 1380-84، بازار داخلی پرتقال از طریق محاسبه شاخصها و نسبتهای بازاریابی بررسی شده است. نتایج حاکی از بالا بودن سهم واسطهها در خرید محصول، پایین بودن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی، بالا بودن ضریب هزینه بازاریابی، بالا بودن سهم و رشد حاشیه عمدهفروشی، بالابودن سود خالص عملیات بازاریابی عمدهفروش، بالا بودن سهم هزینههای بازاریابی تولیدکننده از قیمت دریافتی و نقش بارز عمدهفروشان در میزان ناکارایی بازار این محصول است. از این رو بر ایجاد تحول در نظام بازاریابی پرتقال با حمایت و مشارکت باغداران، تأسیس مراکز خدمات بازاریابی مجهز، توسعه صنایع تبدیلی، تنظیم بازار از طریق ذخیرهسازی و اعمال تعرفههای فصلی تأکید شده است. طبقهبندی JEL : Q18 ، Q13 ، M38 ، M31
پرتقال
بازاریابی
حاشیه بازاریابی
کارایی
ضریب هزینه بازاریابی
2010
11
22
47
68
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58792_ce7aafa96e2d7878c0061ed77e52bed0.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
تحلیل انتقال قیمت در بازار جهانی پسته
زکریا
فرج زاده
عبدالکریم
اسماعیلی
ایران با بیش از 50 درصد سهم از بازار جهانی پسته نقش تعیینکنندهای در فرایند تشکیل قیمت این محصول در بازار جهانی آن دارد. این مطالعه با هدف بررسی الگوی انتقال قیمت میان بازار جهانی و بازار داخلی پسته ایران صورت گرفت. با توجه به دادههای مورد استفاده، تحلیلها در دو قسمت دادههای سری زمانی (دوره 1351-1384) و دادههای مرکب (دوره 1368-1384) انجام شد. بررسی رابطه علی میان قیمت داخلی و قیمت جهانی نشان داد که میان قیمت داخلی و جهانی پسته رابطه علی دوطرفه و بلندمدت وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای سری زمانی حاکی از الگوی انتقال قیمت متقارن [2] بلندمدت در هر دو بازار داخلی و جهانی پسته است. فرایند انتقال کوتاهمدت نیز نامتقارن ارزیابی و مشخص شد که کاهش قیمت در هر بازار سریعتر و کاملتر از افزایش قیمت به بازار دیگر منتقل میشود. براساس نتایج، افزایش سهم ایران در بازار جهانی میتواند منجر به افزایش در اندازه انتقال قیمت به بازار داخل شود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل انتقال قیمت براساس دادههای مرکب نشان داد که تغییر در ترکیب کشورهای واردکننده پسته ایران بهصورت کاهش تعداد آنها بوده و افزایش سهم در بازار خرید و همچنین کاهش سهم ایران در بازار جهانی منجر به انتقال متقارن قیمت میان بازار ایران و بازار جهانی شده است. براورد الگوهای انتقال قیمت نیز نشان داد که واکنش بازار داخلی در مقابل تغییرات قیمت بازار جهانی بیشتر از واکنش بازار جهانی نسبت به تغییرات بازار داخلی است. طبقهبندی JEL : E64, M31
انتقال متقارن
بازار جهانی
پسته
قیمت
2010
11
22
69
98
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58793_b65fb449c902b179e3866b3034333ae8.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
بازاریابی نهادههای کشاورزی مطالعه موردی کود شیمیایی، بذر و سموم
بهاالدین
نجفی
حامد
دهقانپور
بررسی بازاریابی و مصرف نهادههای کشاورزی و شناسایی مشکلات بازار نهادههای کشاورزی از مباحثی به شمار میآید که کمتر به آن پرداخته شده است. دخالت گسترده دولت در امر بازاریابی و قیمتگذاری نهادهها، بازار نهادهها را با مشکل مواجه ساخته است. البته کاهش دخالت دولت باید با در نظر گرفتن شرایط بهرهبرداران صورت گیرد. در این مطالعه به تحلیل بازاریابی نهادههای کشاورزی (بذر، کود شیمیایی و سموم) در منطقه مرودشت پرداخته شده است. دادههای تحقیق نیز با استفاده از روش اسنادی و پیمایشی در تابستان سال ١٣٨٦-٨٧ جمعآوریشدهو نمونهمورد مطالعه شامل ٥٠ کشاورز منطقه، ٢٣ خردهفروش و ١٠ عمدهفروش نهادههای کشاورزی بوده است. به این ترتیب مسیرهای مختلف بازاریابی نهادههای کشاورزی (بذر، کود شیمیایی و سموم) مورد بررسی قرار گرفت. براساس یافتههای مطالعه مشخص شد حاشیه بازاریابی نهاده بذر در مسیری که دولت حضور دارد، ١٥% و در مسیری که بخش خصوصی وجود دارد، ٣٠% از قیمت نهایی بذر را در بر میگیرد. در مورد کود شیمیایی حاشیه بازاریابی در مسیر دولتی ١٥% و در مسیر خصوصی ٨٠% قیمت نهایی است. همچنین حاشیه بازاریابی سموم شیمیایی در مسیر دولتی ٢٥% و در مسیر بخش خصوصی ٥٠% از قیمت نهایی را شامل میشود. طبقهبندی JEL : Q13, Q12, Q10, M21
بازاریابی
نهادههای کشاورزی
شرکت خدمات حمایتی
کود شیمیایی
بذر
سموم
مرودشت
2010
11
22
99
120
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58794_e8c5f153a4d8383c8128bd7d4323fc59.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
بررسی و تعیین مزیت نسبی محصولات زراعی استان خراسان رضوی با محوریت آب
محمود
دانشورکاخکی
ناصر
شاهنوشی
نرگس
خواجه روشنایی
کمبود آب در ایران یکی از اصلیترین عوامل محدودکننده توسعه فعالیتهای اقتصادی است. با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف کشور و انتظار وجود مزیت نسبی در هر یک از مناطق کشور در تولید پارهای از محصولات کشاورزی، انتخاب محصولاتی با بیشترین مزیت نسبی با توجه ویژه به نهاده کمیاب آب مسئلهای مهم و درخور توجه میباشد. از این رو هدف اصلی مطالعه حاضر، تعیین مزیت نسبی محصولات عمده زراعی در استان خراسان رضوی و هر یک از شهرستانهای آن، با توجه ویژه به نهاده آب خواهد بود. بدین منظور در مطالعه حاضر از سه شاخص مزیت نسبی شامل DRC ، SCB و NSP استفاده شد. آمار و اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه از پرسشنامه جامع جهاد کشاورزی در سال زراعی 1382-83، طرح انجام شده با عنوان "بررسی و تعیین مزیت نسبی محصولات زراعی استان خراسان "، اطلاعات سازمان آب منطقهای، پایگاههای اینترنتی FAO و COMTRADE استخراج گردید. بر این اساس، اولویتبندیهایی به صورت شهرستانی و محصولی انجام گرفت که نتایج مربوط به استان، بر مبنای دو شاخص DRC و SCB ، بیشترین مزیت نسبی را در تولید محصولات دیم و براساس شاخص NSP ، بیشترین مزیت نسبی را در تولید محصولات آبی نشان داد. طبقهبندی IEL : Q19
محصولات زراعی
نهاده آب
شاخصهای مزیت نسبی
خراسان رضوی
2010
11
22
121
140
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58795_6d48d8c1dc48a8f74dea2d9f979f5d7b.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
رشد بهرهوری کل عوامل تولید در بخشهای مهم اقتصاد ایران طی برنامههای اول، دوم و سوم توسعه
سمیه
امیر تیموری
صادق
خلیلیان
بهرهوری نقش مهم و مؤثری در رشد تولید و افزایش رقابتپذیری کشورها دارد. در این تحقیق با استفاده از شاخص بهرهوری مالم کوئیست به بررسی روند رشد بهرهوری کل عوامل تولید در سه بخش مهم اقتصاد ایران (صنعت و معدن، کشاورزی و حمل و نقل) طی دوره 1368-83 (برنامههای اول، دوم و سوم توسعه) پرداخته شد. نتایج نشان داد که رشد بهرهوری کل عوامل تولید در بخش کشاورزی طی دوره مورد مطالعه ناشی از تغییرات فناوری و مثبت بوده و رشد بهرهوری کل عوامل تولید در بخش حمل و نقل نیز ناشی از تغییرات فناوری ولی منفی بوده در حالی که در بخش صنعت و معدن هر دو عامل تغییر کارایی فنی و تغییرات فناوری باعث ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید شده و رشد بهرهوری در این بخش نسبت به دو بخش دیگر بسیار بالاتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که اهداف در نظر گرفته شده در برنامه چهارم توسعه در بخش صنعت و معدن تحقق یافتنی ولی در بخشهای کشاورزی و حمل و نقل نیازمند اصلاح سیاستهای گذشته و اتخاذ سیاستهای جدید میباشد. طبقهبندی JEL : D24, D29, N7
رشد بهرهوری کل عوامل تولید
شاخص بهرهوری مالم کوئیست
برنامههای توسعه
2010
11
22
141
162
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58796_c3df4d0d579f007690b61fe30794499c.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
عوامل مؤثر بر حاشیه بازاریابی گوشت مرغ در ایران
امیر
طهماسبی
رضا
مقدسی
ناکارامدی نظام بازاریابی محصولات کشاورزی و شکاف قابل توجه میان قیمت دریافتی تولیدکننده و بهای پرداختی توسط مصرفکننده از جمله معضلات مهم بخش کشاورزی در اکثر کشورهای درحال توسعه است. لذا آشنایی با عواملی که به کاهش شکاف مزبور کمک کند، اهمیت دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی عوامل تأثیرگذار بر حاشیه بازاریابی گوشت مرغ در ایران پرداخته است. در این مطالعه از دادههای ماهانه سالهای 1380-1387 برای محصول گوشت مرغ استفاده شده است تا حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با بهکارگیری الگوهای مارک آپ و حاشیه نسبی و الگوی هزینه بازاریابی براورد شود. سرانجام با استفاده از آمارههای خوبی برازش، الگوی حاشیه نسبی به عنوان الگوی مناسب برگزیده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که قیمت گوشت مرغ در سطح خردهفروشی و هزینه حمل و نقل رابطه مستقیم و معنیدار و درآمد تولیدکننده رابطه معکوس و معنیدار با حاشیه بازاریابی این محصول دارند. همچنین اثر فصول مختلف سال نیز بر حاشیه بازاریابی بررسی شده که نشان داده است حاشیه بازاریابی این محصول در فصل زمستان افزایش مییابد و در فصل تابستان به کمترین میزان خود میرسد. طبقهبندی JEL : C01, L11, M31
حاشیه بازاریابی
الگوی مارک آپ
الگوی حاشیه نسبی
الگوی هزینه بازاریابی
گوشت مرغ
2010
11
22
163
178
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58797_f2830434ae88424f6979d905e7729a87.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
نگرش فازی به برنامه ریزی استراتژیک در بخش کشاورزی
ناصر
صدرا ابرقویی
حسن
حسینی نسب
احمد
صادقیه
مهدی
مرتضوی
2010
11
22
179
214
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58798_4a2194de7e454ad69af3dad5111e8787.pdf
اقتصاد کشاورزی و توسعه
1022-4211
1022-4211
1389
18
3
بررسی آثار بخش کشاورزی در اقتصاد ایران
علی اصغر
اسفندیاری
فرهاد
ترحمی
2010
11
22
215
234
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58799_b91e33963694b174228ab3922813c040.pdf