موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Growth of labor productivity in agricultural sector of Iranنرخ رشد بهرهوری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران1195885310.30490/aead.2009.58853FAامیر دادرس مقدممنصور زیباییJournal Article20180314 Regarding the importance of labor input in production, there were investigated the factors responsible in the growth rate of labor productivity in the agricultural sector of Iran during the years 1970- 2000. In this investigation the growth rate of labor productivity is decomposed into two parts. First, there stands the total substitution effect which consists of the effects due to factor price changes and biased technological change and second, there is the TFP effect composed of the effects due to scale economies and technological progress. Based on empirical estimation, it was found that the TFP effect contributed to the growth of labor productivity much more than the total substitution effect for the period under the question. Based on findings, the effect of total substitution of production factors after Islamic Revaluation period has conceded a rapid growth path compared to the total factor productivity. Therefore the increased labor productivity over the period can be attributed to both of increased total factor productivity and increased total substitution effect of production factors. JEL Classification: D24,Q1 با توجه به اهمیت نهاده نیروی کار در امر تولید، در این پژوهش عوامل مؤثر بر نرخ رشد بهرهوری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران طی دوره 1349-1379 بررسی شده است. در این تحقیق نرخ رشد بهرهوری نیروی کار به دو قسمت اثر جانشینی کل و اثر TFP تجزیه شده است که اولی ناشی از تغییرات در قیمت عوامل و تغییرات فناوری و دومی نتیجه صرفههای مقیاس و اثر غیرهمگنی میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد اثر بهرهوری کل عوامل تولید بیشتر از اثر جانشینی کل در دوره مورد بررسی و اثر جانشینی کل نیز بعد از انقلاب اسلامی نسبت به اثر بهرهوری کل عوامل تولید، دارای روند صعودی بیشتری بوده است. همچنین اثر بهرهوری کل عوامل تولید و اثر جانشینی کل برای بعد از انقلاب اسلامی افزایش سریعتری داشته است. بنابراین، دلیل اصلی افزایش در نرخ رشد بهرهوری نیروی کار را میتوان افزایش نسبی در اثر بهرهوری کل عوامل تولید و اثر جانشینی کل ذکر کرد. طبقهبندی JEL : D24,Q1 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58853_f269ad6c10db4e8b3d9722406626db7a.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219The comparison of different methods for forecasting spices imports in IranCase study: cinnamon, cardamoms and curcumaمقایسه روشهای مختلف جهت پیشبینی واردات ادویهجات در ایران مطالعه موردی دارچین، هل و زردچوبه19405885410.30490/aead.2009.58854FAوحیده پریزنعبدالکریم اسماعیلیJournal Article20180314The aim of this study is to compare different quantitative forecasting methods including regression and non-regression for forecasting spices import such as cinnamon, cardamoms and curcuma. data for this reason was collected from foreign trade statistics year book of Islamic Republic of Iran during the period of 2004-2010.<br />Based on results of Wallis-Moore Test, curcuma imports are stochastic and cannot be forecasted. In addition, the results of comparison between different methods show that ARMA is the best method in forecasting cinnamon and Cardamoms imports. The forecasting results indicate that cinnamon import will have more fluctuation in the future. Planning for import and quota is a management implication of this study. <br />JEL Classification: F49, F47 هدف مطالعه حاضر مقایسه روشهای کمی مختلفی چون روشهای رگرسیونی و غیررگرسیونی جهت پیشبینی واردات ادویهجات شامل دارچین، هل و زردچوبه در ایران است. آمار و اطلاعات مورد نیاز طی دوره زمانی 1360-83 از سالنامههای آمار بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران گردآوری شده است. بر اساس نتایج آزمون تصادفی بودن والیس ـ مور، واردات زردچوبه تصادفی و پیشبینی ناپذیر است. بهعلاوه نتایج مقایسه روشهای مختلف حاکی از برتری روش ARMA در پیشبینی واردات دارچین و هل میباشد. همچنین نتایج پیشبینی نشان میدهد که واردات دارچین نوسانهای بیشتری نسبت به انواع هل دارد. نتایج پیشبینی واردات در مطالعه حاضر در برنامهریزی و تصمیمسازیها میتواند مورد استفاده ارگانهای مربوط، بهخصوص گمرک ایران، وزارت بازرگانی و وزارت کشاورزی قرار گیرد. طبقهبندی JEL : F49 ، F47 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58854_ddde15f96e1794a342bdeb047017c092.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Consideration of agricultural land price by Hedonic method A case of Larestan cityتعیین ارزش زمینهای کشاورزی با استفاده از روش هدانیک مطالعه موردی شهرستان لارستان41615885510.30490/aead.2009.58855FAمحمود صبوحیحمید تواناJournal Article20180314 The role of land in agricultural production is raised through population increase, regardless of increasing land productivity. Pricing land is a difficult task because it's unique attributes such as heterogeneity and stability. In this study, the price of agricultural land in Larestan city, Fars province, was considered by Hedonic method in 2007. Results showed that, distance from Larestan and its main road had a negative effect on agricultural land price and land quality had a positive effect. Moreover, there was an inverse relationship number of hectares, percent agricultural land used and percent holding and for agriculture didn't have a significant effect. JEL Classification: Q24 زمین از عوامل مهم تولید در کشاورزی است. با وجود پیشرفتهای فناورانه و افزایش بهرهوری زمین، به دلیل رشد زیاد جمعیت، اهمیت این نهاده رو به فزونی است. تعیین ارزش زمین با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد آن، مثل ناهمگنی و غیرمنقول بودن، اهمیت دارد و باید از روشهای ویژهای برای غلبه بر مشکلات تعیین ارزش بازاری زمین کشاورزی استفاده شود. در مطالعه حاضر ارزش زمینهای کشاورزی با استفاده از روش هدانیک تعیین شده است. بدین منظور اطلاعات مختلفی در مورد زمینهای کشاورزی در منطقه مورد مطالعه از قبیل فاصله آن تا شهر و جاده اصلی، میزان حاصلخیزی خاک، میزان استفاده از زمین کشاورزی، در بهار 1386 جمعآوری گردیده است. نتایج نشان داد که فاصله زمین کشاورزی تا جاده اصلی و شهر تأثیر منفی در قیمت زمین کشاورزی و میزان حاصلخیزی خاک تأثیر مثبت درآن دارد. همچنین بین قیمت زمین و فاصله آن تا بازار مصرف رابطه معکوس وجود دارد. در این باره متغیرهای مساحت زمین (برحسب هکتار)، میزان استفاده از زمین کشاورزی و میزان زمین نکاشت اثر معنیداری نشان ندادهاند. http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58855_cdb49e8685062c7a84174e6be65e9602.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Risk determination of cultivated crops in Hamadan province with use mathematical programming with attention to risk and uncertainty conditionsاندازه گیری ریسک کشت محصولات زراعی در استان همدان با استفاده از برنامهریزی ریاضی تحت شرایط ریسک و نبود قطعیت63825885610.30490/aead.2009.58856FAنعمت اله اکبریمهدی زاهدی کیوانمنصور زاهدی کیوانJournal Article20180314 Risk conditions and uncertainty in determination of optimal pattern of cultivation in agricultural sector are inevitable. In this research, taking advantage of quadratic stochastic programming model (QSPM) and MOTAD Programming in first step, we are to determine optimum pattern of cultivation for cultivated crops with attention to Risk factor and then we will specify risky crops and the low risk in the Hamadan province during 1999-2004 finally we try to compare those used techniques in this article. The results indicate that wheat produced by irrigated farming in addition to sugar beet and potato have the highest risk while sun flower has the lowest risk among the selected crops of Hamadan Province. Wheat produced by dry farming does not show any reaction towards risk conditions and uncertainty. It is not recommended to cultivate barely and corn in Hamadan province. JEL Classification : C6, C61, Q1 در پژوهش حاضر به کمک مدلهای برنامهریزی تصادفی- که قادر به دخالت دادن شرایط ریسک و نبود قطعیت در جوابهای نهایی مسئله است - مناسبترین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی شامل گندم، جو، ذرت، چغندرقند، سیبزمینی و دانههایروغنی در استان همدان با استفاده از دادههای دوره زمانی 1378 تا 1383 تعیین و در نهایت جوابهای به دست آمده از این تکنیکها مقایسه شده است. تکنیکهای مورد استفاده در این پژوهش برنامهریزی خطی معمولی، برنامهریزی غیرخطی و برنامهریزی موتاد هستند. نتایج حاکی است که محصولات گندم آبی، چغندرقند و سیبزمینی پرریسکترین و آفتابگردان کمریسکترین محصول زراعی استانند. همچنین گندم دیم محصولی است که نسبت به ریسک واکنشی نشان نمیدهد. به بیان دیگر باید گفت که این محصول، محصولی با درجه ریسک پذیری خنثی است. ذرت و جو نیز محصولاتی هستند که کشت آنها در بخش زراعی استان توصیه نمیگردد. همچنین جوابهای مدل برنامهریزی درجه دوم (غیر خطی) و موتاد مشابه یکدیگر می باشد. طبقهبندی :JEL C6, C61, Q1 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58856_640f5ed141902cef6f9f07f7469a8c1b.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Estimation of drought loss on rainfed wheat production in Golestan provinceبراورد ارزش خسارت ناشی از خشکسالی بر تولید گندم دیم در استان گلستان83955885710.30490/aead.2009.58857FAعلی دریجانیسید صفدر حسینیمحمد قربانیJournal Article20180314 Considering the importance of wheat production in sustaining food security and necessity of information about drought impact on yield for the purpose of drought management, this research has estimated a bio-economy function using a 90 sample of rainfed wheat farm and data simulation in Golestan province to estimate the yield reduction and economic drought loss. The results showed that the yield will decrease (130 Kg per hectare) through one percent reduction in soil wetness. Totally, the drought loss resulted from yield diminishing in rainfed lands evaluated as 312000 Rials per hectare and 65 Milliard Rials throughout province. Finally, establishment of drought research center and economic watchdog with the aim of simulation of drought impacts on agricultural sector along side implementation of low input (water) use production pattern in order to decrease drought impacts is recommended. JEL Classification : Q51, Q54, D51 با توجه به اهمیت تولید گندم در تأمین امنیت غذایی و ضرورت آگاهی از درجه تأثیرگذاری خشکسالی بر عملکرد محصول در مدیریت خشکسالی، پژوهش حاضر با استفاده از دادههای زراعی 90 نمونه از مزارع گندم استان گلستان، شبیهسازی دادهها و بهرهگیری از تابع زیست- اقتصادی، کاهش عملکرد و هزینههای درون مزرعهای (خسارت اقتصادی) ناشی از خشکسالی را براورد کرده است. نتایج این مطالعه نشان داد که با کاهش یک درصدی رطوبت خاک، عملکرد محصول گندم کاهش جدی (130 کیلوگرم در هکتار) داشته است. در مجموع ارزش افت عملکرد ناشی از خشکسالی معادل 312 هزار ریال در هکتار و 65 میلیارد ریال برای کل استان ارزیابی گردید. بر اساس یافتهها، ایجاد مرکز شبیهسازی و پایش اقتصادی آثار خشکسالی بر بخش کشاورزی و استفاده از الگوی تولید محصول کم نهاده بر (آب) برای کاهش آثار خشکسالی بر بخش کشاورزی پیشنهاد شد. طبقه بندی JEL : D51, Q54, Q51 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58857_114555e523963152b1868c1195bd05fa.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Analysis and determining adequate marketing promotion mix for dairy products by using MCDMبررسی و تعیین آمیخته ترفیع مناسب برای محصولات لبنی با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره ( MCDM )971175885810.30490/aead.2009.58858FAمنصور صمدیJournal Article20180314 Modern marketing is something more than the production of quality goods, appropriate pricing and easy access to product consumers. In a dynamic market the effort of marketing systems is more on consumers and buyers until new demand is generated. Promotion is a component of marketing mix which through it the company interacts with consumers and encourages them to purchase the products through advertising, sales promotion, personal selling and public relation. The marketing and selling of dairy products have more complications and problems in comparison with other products. Applying a suitable combination of promotion mix for dairy products can have considerable effects in information supplying and arousing in consumer the desire to purchase. Choosing appropriate communication ways is based on the position of the audience at the target market. The position of the audience towards the dairy products may be in one of the following triad: cognitive, feeling and behavior. The aim of this study is the investigation of the promotion methods and the determination of the most effective promotion method in terms of its effect on creating positive attitude in the audience towards dairy products. Among the selected 16 appropriate promotion methods for dairy products, by questioning from various groups in 2006 and analysis of responses by means of multi criteria decision making method (AHP), the most effective promotion method for creating awareness in audience towards dairy products, TV advertising has been identified as the most effective promotion method for creating interest and arousing desire in audience towards dairy products, TV advertising has been identified as the most effective promotion method for obtaining potential consumers to purchase dairy products, personal selling has been identified as the most effective promotion method for creating positive attitude in audience towards dairy products , TV advertising has been identified. JEL Classification : M31, M37,C44 بازاریابی نوین چیزی فراتر از تولید محصولات خوب، قیمتگذاری مناسب و سهولت دسترسی به مصرفکنندگان کالاست. ترفیع یکی از عناصر آمیخته بازاریابی است که از طریق آن شرکت با مصرفکننده ارتباط برقرار می کند و از طریق تبلیغات، پیشبرد فروش، فروش شخصی و روابط عمومی او را به خرید محصول تشویق می کند. بازاریابی و فروش محصولات لبنی در مقایسه با محصولات دیگر، پیچیدگیها و مشکلات بیشتری دارد. بهکارگیری ترکیب مناسب از آمیخته ترفیع برای محصولات لبنی می تواند تمایل به خرید را در مشتری ایجاد کند. انتخاب روشهای مناسب ارتباطی با توجه به موقعیت مخاطبان در بازار هدف صورت میگیرد. مخاطبان نسبت به محصولات لبنی ممکن است در یکی از مراحل سهگانه شناخت، احساس یا رفتار باشند. هدف این تحقیق بررسی عناصر آمیخته ترفیع و تعیین مؤثرترین عناصر ترفیع از جنبه تأثیر آن در ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبنی با استفاده از روش AHP است. از میان 16ابزار ترفیعی متناسب با محصولات لبنی - که به عنوان گزینه انتخاب شدند - با نظرخواهی از گروههای مختلف در کارخانه شیر پگاه لرستان در سال 1385، مؤثرترین روش ترفیع جهت ایجاد آگاهی، علاقه، تمایل و نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبنی، تبلیغات تلویزیونی و مؤثرترین روش ترفیع جهت سوق دادن مصرف کنندگان بالقوه به خرید محصولات لبنی، فروش حضوری دانسته شد. طبقهبندی M31, M37, C44 :JEL http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58858_cbfc96886f6aa9fef7daad3efd1784d5.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Economic analysis of cumin production and marketingتحلیل اقتصادی تولید و بازاریابی زیره سبز مطالعه موردی شهرستان سبزوار1191395885910.30490/aead.2009.58859FAالهام باریکانیرویا محمد زادهناصر شاهنوشیJournal Article20180314 The main objectives of this study are to investigate technical efficiency and marketing of cumin in Sabzevar. Data were obtained by random sampling through cumin producers and interviewing them in 2006. In order to estimate technical efficiency, stochastic frontier production function was applied. In addition, Market indexes were calculated. The results showed that it is possible to increase technical efficiency. The marketing, retail and wholesale margins of one kilogram of cumin were calculated as 7000, 3700 and 3300 rials, respectively. Producer's share of cumin in retailer price was high too. Marketing efficiency indicated inefficiency of cumin market. JEL Classification : M31,Q13,G14 اهداف عمده مطالعه حاضر تعیین کارایی فنی زیرهکاران شهرستان سبزوار، ترسیم مسیر بازاریابی زیره در این شهرستان و محاسبه شاخصهای بازاریابی زیره سبزاست. دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با تولیدکنندگان زیره در شهرستان سبزوار در سال 1385 حاصل گردید. تخمین کارایی فنی تولیدکنندگان زیره با استفاده از تابع تولید مرزی تصادفی انجام شد. همچنین به منظور تحلیل بازار زیره، شاخصهای بازار محاسبه و مسیر بازاریابی ترسیم گردید. نتایج مطالعه نشان داد که کارایی فنی تولیدکنندگان زیره قابل افزایش است. حاشیههای بازاریابی، خرده فروشی، عمده فروشی یک کیلوگرم زیره به ترتیب معادل 7000، 3700 و 3300 ریال محاسبه شد. همچنین مشخص گردید تولیدکنندگان زیره سهم عمدهای در تعیین قیمت خردهفروشی زیره دارند. محاسبه کارایی بازار زیره سبز نیز مبین کارا نبودن بازار این محصول بوده است. طبقه بندی JEL : M31-Q13-G14 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58859_7992e0f3665f9e43e43566949f25540b.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116420090219Efficiency determination of wheat farming with regard to risk and time factors with use Interval DEA and Window DEAتعیین کارایی زراعت گندم با توجه به دو عامل زمان و ریسک با استفاده از تحلیل پوششی دادههای بازهای و تحلیل پوششی دادههای پنجرهای1391595886010.30490/aead.2009.58860FAفرزاد کریمیحسین پیراستهمهدی زاهدی کیوانJournal Article20180314 The data envelopment analysis model (DEA) is the appropriate approach in measuring the efficiency of corporation ، while in this model the decision maker is unable to enter the risk condition and the time factors in the results. On the order hand, in the agricultural investigations ، the decision maker faces the risk condition and productivity problem. Basically the interval data envelopment analysis (IDEA) is a useful instrument in measuring the efficiency of several corporations with attention to risk condition and imprecise data, when also Window DEA prepares feasibility calculation of productivity. In this study, with taking advantage from IDEA and Window DEA techniques, the technical efficiency of important provinces in production of wheat crop is determined. The results show that among the selected provinces during period 1999-2004 Khoozestan has the highest ranking in productivity whereas Hamadan and East Azarbaijan have the lowest in their agricultural sectors. Also with attention to risk factor, Fars has the highest ranking in efficiency while Kordestan has the lowest in farming wheat. JEL Classification : Q67 ، Q19 کارایی و بهرهوری مفاهیم تعیینکننده نسبتهای ورودی و خروجی یک سیستم اقتصادیاند. رهیافت تحلیل پوششی دادهها ابزاری مناسب برای محاسبه کارایی یک بنگاه است، اما یکی از اشکالات آن ناتوانی تصمیمگیرنده در دخالت دادن شرایط ریسک و نبود قطعیت و همچنین عامل زمان در نتایج به دست آمده است. از سویی در پژوهشهایی که در بخش کشاورزی صورت میگیرد، تصمیمگیرنده به شدت با مسئله بهرهوری و شرایط ریسک و نبود قطعیت روبهروست. در این راستا روش تحلیل پوششی دادههای بازهای ( ) ابزاری مفید در سنجش کارایی چندین بنگاه با در نظر گرفتن شرایط ریسک و نبود قطعیت و دادههای غیردقیق و روش پویا (تحلیل پنجرهای) روشی است که امکان محاسبه کارایی در طول زمان و در نتیجه، بهرهوری را برای مدیران فراهم می آورد. در این تحقیق با استفاده از دو مدل ذکرشده ،کارایی 8 استان بزرگ کشور در تولید محصول گندم (آبی) بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که استان خوزستان دارای بالاترین و استانهای همدان و آذربایجان شرقی دارای پایین ترین بهرهوریاند. همچنین با در نظرگرفتن شرایط ریسک ، استان فارس دارای بالاترین و استان کردستان دارای پایینترین کارایی در تولید گندم است. یادآور میشود دوره مورد بررسی در این مطالعه 6 سال و آمارهای مورد استفاده مربوط به سالهای زراعی 1378-1383است. طبقهبندی JEL : 19 Q , 67 Q http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58860_7eff0d02a0f2ee337af03c0bd07cfa30.pdf