موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822Determining optimal cultivation model corresponding with sustainable agricultureApplication of Multiple-objective Linear Fuzzy Fractional Programming (Case study: North Khorasan Province)تعیـین الگوی بهینه کشت همسو با کشاورزی پایدار با استفاده از برنامهریزی فازی کسری با اهداف چندگانه مطالعه موردی استان خراسان شمالی1335886810.30490/aead.2008.58868FAمحمدرضا کهنسالعلی فیروز زارعJournal Article20180314 By using cross-section data of 1384-85 of North Khorasan Province and Multiple-objective Linear Fuzzy Fractional Programming, this article tries to represent cultivation model corresponding with sustainable agriculture, and compares this model with result of simple Linear Programming and present cultivation model. Data were gathered through filling out 627 questionnaires from 55 villages by using two-stage random sampling method. Results of large- scale farms showed that the model offered by linear programming model is near to present cultivation model, meanwhile there is non-negligible difference between sustainable cultivation model and results of linear programming model and present cultivation model. Multiple-objective Linear Fuzzy Fractional Programming will reduce diversification of cultivation model. Based on this programming model, in large-scale farms, irrigated lands cultivation model, will change to wheat and in rain-fed lands, cultivation model will change to wheat and lentil. Also, this optimal cultivation model will reduce Gross Margin of present cultivation model by 51 percentages. This result in short-scale farm is different, to some extent. In order to gain sustainable cultivation model it is not necessary to make change a lot in present cultivation model, in short-scale farms irrigated lands cultivation model, will change to wheat, barley and corn and rain-fed lands cultivation model will change to wheat, barley and lentil. In this status, this optimal cultivation model will reduce Gross Margin of optimal cultivation model of present cultivation model by 19 percentages. JEL calcification C61 – Q01 – Q18 – Q19 در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از دادههای مقطع زمانی سال زراعی1384-85 برای استان خراسان شمالی و همچنین برنامهریزی فازی کسری با اهداف چندگانه، الگوی کشت همسو با کشاورزی پایدار تعیین و با الگوی بهینه برنامهریزی خطی ساده و الگوی کشت فعلی منطقه مقایسه شود. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی دو مرحلهای از طریق تکمیل 627 پرسشنامه از سطح 55 روستای خراسان شمالی بهدست آمد. یافتههای این بررسی در سطح بهرهبرداریهای بزرگ نشان داد که الگوی حاصل برنامهریزی خطی ساده بسیار به الگوی کشت فعلی منطقه نزدیک است، در حالیکه الگوی حاصل برنامهریزی فازی کسری برای دستیابی به پایداری با الگوی حاصل برنامهریزی خطی ساده و الگوی کشت فعلی منطقه اختلاف چشمگیری دارد، به گونهای که با ملاک قرار دادن برنامهریزی فازی کسری از تنوع کشت کاسته میشود و الگوی کشت در اراضی آبی بزرگ مقیاس استان به سمت گندم و در اراضی دیم به سمت گندم و عدس تغییر مییابد. با در نظر گرفتن این الگوی کشت، میزان بازده برنامهای نسبت به الگوی کشت فعلی 51 درصد کاهش نشان میدهد. این نتیجه در مورد بهرهبرداریهای کوچک مقیاس تا حدودی متفاوت است و الگوی کشت فعلی برای همسویی با اهداف پایداری کمتر دستخوش تغییر میشود، به گونهای که الگوی کشت اراضی آبی در برنامهریزی فازی کسری به سمت محصولات گندم، جو و پنبه و در اراضی دیم به سمت گندم، جو و عدس تغییر مییابد. در این حالت میزان بازده برنامهای نسبت به الگوی کشت فعلی تنها 19 درصد کاهش مییابد. طبقهبندی JEL : Q01-C61 - Q19-Q18 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58868_e511c06d3babdf65cf9e8a9d73e01b2c.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822Estimation of export supply and demand functions for Iran saffron by simultaneous equations systemبراورد تابع عرضه و تقاضای صادرات زعفران ایران با سیستم معادلات همزمان33525886910.30490/aead.2008.58869FAعلیرضا کرباسیجواد اکبر زادهJournal Article20180314 Saffron is important because of low water requirements, high employment rate and high export value, in agricultural sector and this research is an attempt to study the factors which affect saffron export. For this purpose, supply and demand functions of saffron for both long and short term periods were estimated by using FIML method. We use time series data during 1987-2004 and demand and supply elasticity is calculated as well. The results show that although Iran can increase its income in short term by increasing the price, it needs more other appropriate policies to be taken in long term. More over, supply can be affected by price policy in long term rather than short term. Finally some policies and proposals are advised so that applying a few instruments in short and long run can be conductible at this case. JEL Classification : C32 زعفران به علت اشتغالزایی بالا، صادرات، ارزآوری زیاد و نیاز آبی اندک جایگاه ویژهای در بین محصولات کشاورزی دارد، از اینرو در تحقیق حاضر تابع عرضه و تقاضای صادرات این محصول به روش FIML براورد وکششهای جزئی توابع عرضه و تقاضای صادرات در کوتاهمدت و بلندمدت محاسبه شده است. آمار و اطلاعات بهکار رفته در تحقیق اسنادی بودهوازمنابعکتابخانهای مربوط به دوره زمانی سالهای 1360- 83 گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد که کشش قیمتی تقاضای کوتاهمدت زعفران اندک است و ایران در کوتاهمدت میتواند برای افزایش درآمد خود در بازارهای جهانی، قیمت را افزایش دهد؛ اما کشش قیمتی بلندمدت زعفران بیشتر از یک است و لذا باید سیاستهای مناسب مرتبط با آن اعمال گردد. همچنین نتایج حاصل از براورد تابع عرضه نشاندهنده پایین بودن کشش قیمتی عرضه در کوتاهمدت است ، ولی در بلندمدت کشش قیمتی عرضه صادرات بزرگتر از یک است و از اینرو میتوان گفت ارائه و اجرای ابزارهای سیاستی مناسب در کوتاهمدت و بلندمدت میتواند در برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا مفید باشد. طبقه بندی JEL : C32 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58869_92f4d6423a7cb79d8882a9e465b4ed97.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822Factors contributing towards contituation of agricultural products insurance among Iranin farmersتعیینکنندههای ادامه بیمه محصولات کشاورزی53815887010.30490/aead.2008.58870FAعزت اله کرمیغلامحسین زمانیمرضیه کشاورزJournal Article20180314 Agricultural crop insurance provides protection for participating farmers against the financial losses caused by droughts, floods, or other natural disasters. Farmers’ participation is voluntary. Although it is important to encourage as many farmers as possible to adopt crop insurance, a more crucial task is continuation of insurance by farmers. Therefore, study of determinants of continuation of agricultural insurance by farmers can play an important role in success of Agricultural Products Insurance Fund programs. A nation wide multi-stage random sample of 1241 farmers was interviewed in a survey research methodology in 2004. Diffusion, farm-structure and integrated models were used as the theoretical base of the study. The findings indicated that satisfaction from insurance, attitudes towards insurance, bank accountability, amount of indemnity received and degree of awareness about insurance are among the most important factors contributing towards continuation of crop insurance by farmers. Recommendations for better practice are offered. JEL code: G22 تنوع آب و هوایی، وجود مخاطرات جدی طبیعی و کثرت بهره برداران خردهپا، ضرورت وجود نظام بیمه محصولات کشاورزی را اجتنابناپذیر میسازد. بیمه محصولات کشاورزی زمانی میتواند به گونهای اثربخش تحقق و استمرار یابد که سازههای اثرگذار بر فرایند پذیرش و ادامه آن شناخته شوند. هدف این پژوهش تبیین سازههای تعیینکننده ادامه بیمه توسط کشاورزان و تعیین مدلهای پیشبینیکننده رفتار ادامه پذیرش است. دادههای لازم برای انجام این پژوهشِ پیمایشی در سال 1383، از طریق روش نمونهگیری طبقهبندی شده چندمرحلهای و تکمیل پرسشنامه از 1241 نفر از کشاورزان کشور بهدست آمده است. یافتههای حاصل از نظریههای نشر، ساختار مزرعه، و چندبعدی نشان میدهد که میزان رضایت از بیمه، ایستار نسبت به بیمه، پاسخگویی بانک به شکایات، میزان غرامت دریافتی، وجهه ظاهری بانک و میزان آگاهی از بیمه، مهمترین سازههای اثرگذار بر ادامه بیمه به شمار میآیند. در نهایت با توجه به یافتهها، توصیههایی برای اصلاح نظام بیمه و استمرار پذیرش آن از سوی کشاورزان ارائه شده است. طبقهبندی JEL : G22 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58870_79ccbf71c54f905eeec5004ae58c3cb2.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats of Agriculture Export of Iranقوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای فراروی صادرات کشاورزی ایران831045887110.30490/aead.2008.58871FAکوهسار خالدیایوب رحیم زادهJournal Article20180314 Reliance of agriculture export upon domestic product conditions and international markets in one side and several obstacles from production to target market in the other side have been effective in failing to access the agriculture export goals. Successful export needs three basic necessities: competitive product, market recognition, correct and well-timed transportation. During the period considered in this study (1991-2005), these necessities were not in hand for agriculture export suitability. There were several obstacles and problems, that identification and removal of them were necessary to agriculture export development. So that at this study using experts' opinions we have determined strengths, weaknesses, opportunities and threats of agriculture export. Finally presenting political suggestions about agriculture export development, suitable conditions have been provided to policy makers and administrators of agriculture export. The results show that weaknesses and threats of agriculture export are more than its strengths and opportunities, agriculture products are not competitive and customer-admired and furthermore agriculture export has not any specific strategies. JEL classification: F13, M13, M38, Q13, Q17, Q18 اتکای صادرات کشاورزی به شرایط تولید داخلی و بازارهای بینالمللی واز سویی وجود موانع متعدد از مرحله تولید تا بازارهای هدف، دستیابی به اهداف صادرات کشاورزی را با مشکلاتی روبهرو ساخته است. صادرات موفق سه الزام اساسی دارد: تولید رقابتی، شناسایی بازارها و انتقال بهنگام و درست محصولات. در دوره مورد بررسی (1370- 84) این الزامات برای صادرات محصولات کشاورزی به صورت مناسب فراهم نگردید. موانع و مشکلات متعددی در این امر دخیل بودهاند که شناسایی و رفع آنها برای تحقق توسعه صادرات کشاورزی ضروری است. برای این منظور در این مطالعه به صورت تحلیلی و توصیفی، پس از بررسی جایگاه کشاورزی در اقتصاد ملی و مروری بر وضعیت صادرات کشاورزی به تفکیک بخشی، زیربخشی و کالایی و نیز سیاستهای توسعه صادرات، از طریق دریافت نظرات کارشناسان، اقدام به تعیین ضعفها و قوتهای صادرات کشاورزی و معرفی تهدیدها و فرصتهای موجود گردید. در انتها نیز پیشنهادهایی سیاستی جهت توسعه صادرات کشاورزی ارائه شده است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده است که ضعفها و تهدیدهای صادرات کشاورزی بیشتر از فرصتها و قوتهای آن است. همچنین تولیدات کشاورزی، رقابتی و مشتریپسند نیستند و صادرات کشاورزی فاقد راهبرد معینی است. طبقهبندی JEL : F13, M13, M38, Q13, Q17, Q18 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58871_f8d271c9b08640ce1ed94413d4c0663b.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822Market Power Model in Iranian Red Meat Marketing Chainبررسی قدرت بازاری در زنجیره بازاریابی گوشت قرمز ایران1051205887210.30490/aead.2008.58872FAسیدصفدر حسینیاکرم عباسی فرحبیب شهبازیJournal Article20180314 Identification of price determination conduct in agriculture commodities market is an important problem in marketing process because market structure and conduct conditions (competitive or non-competitive) can affect produced agriculture commodity, and thereby can affect surpluses of different groups of society. Utilizing monthly data for 1998-2005, marketing margin model of beef and lamb are estimated and then market power in farm and retail levels are evaluated. Results imply that there is competitiveness in farm and retail levels of beef and lamb. JEL Classification: D41, D43 شناسایی رفتار تعیین قیمت در بازار محصولات کشاورزی، از مباحث اساسی در بازاریابی است؛ زیرا نوع ساختار بازار(رقابتی و غیررقابتی) بر مقدار تولید و قیمت محصولات کشاورزی و در نتیجه، بر منافع گروههای مختلف جامعه اثرگذار است. این پژوهش با استفاده از دادههای ماهانه سالهای1377 -1383 ضمن براورد الگوی حاشیه بازاریابی گوشت قرمز(گوشت گاو و گوسفند)، به سنجش و براورد قدرت بازاری در سطوح مزرعه و خردهفروشی این محصولات پرداخته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رفتار تعیین قیمت در بازار سطوح مزرعه و خردهفروشی گوشت گاو و گوسفند ایران رقابتی است و شواهدی از قدرت بازاری در این سطوح بازاریابی برای این محصولات در دست نیست. طبقهبندی JEL : D41, D43 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58872_1093ef4e08439b5ed174ad54c388637a.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822The Economic Evaluation of the Marketing Paths of Marvdasht\'s Tomatoارزیابی اقتصادی مسیرهای بازارسانی گوجهفرنگی شهرستان مرودشت1211455887310.30490/aead.2008.58873FAسیدابوالقاسم مرتضویاسماعیل فلاحیJournal Article20180314 Tomato is one of the major vegetables in Marvdasht Township, though the marketing process of this crop has always been faced with main problems. In this research, meanwhile the identity of different marketing paths of this township's tomato – including six fresh-consumption and processing paths- economic evaluation of each mentioned path has been considered. For this purpose, different marketing margins, the share of marketing elements from the final price of crop, marketing cost coefficient and marketing efficiency have been calculated for each crop marketing path. The data are cross sectional and related to 2005 and have been gathered via 147 questionnaires (containing 5 types of questionnaires) using simple random sampling . The most important results of this study show that the processing path has the maximum amount of marketing cost and the marketing margin (Rls. 1345 and Rls. 1870 respectively). In this path, the share of producer from the price of final crop has had minimum amount and has been about a quarter. In the fresh-consumption path, while shortening the length of path, the marketing costs, the marketing margin and the sum of middlemen's share from the final price of crop (marketing cost coefficient) have been decreased and as a result, the share of producer from the final price of crop has been increased. Also, the processing path has had the maximum amount of technical efficiency (0.985) and also the total efficiency (0.265), whereas this path has had the low price efficiency (0.28). Also, in the fresh-consumption path while shortening the length of marketing path, the price efficiency and the total efficiency have been decreased, but the technical efficiency has been increased. And in general, about all marketing paths it can be expressed that the price efficiency is considerably lower than the technical efficiency, and the total marketing efficiency is also in a low level. JEL Code: ، ، ، ، ، گوجهفرنگی یکی از صیفیجات عمده در شهرستان مرودشت است، ولی فرایند بازاررسانی این محصول همواره با مشکلات فراوانی مواجه بوده است. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی مسیرهای مختلف بازاررسانی گوجهفرنگی این شهرستان - شامل شش مسیر تازهخوری و تبدیلی- به ارزیابی اقتصادی هر یک از مسیرهای یادشده پرداخته میشود. بدین منظور حاشیههای مختلف بازاریابی، سهم عوامل بازاررسانی از قیمت نهایی محصول، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی بازاریابی در هر یک از مسیرهای بازاررسانی محصول محاسبه شده است. دادهها و اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق به صورت مقطعی و مربوط به سال 1385 میباشد. این اطلاعات از طریق 147 پرسشنامه (شامل پنج نوع پرسشنامه) و به روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری گردیده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین میزان هزینه و حاشیه بازاریابی (به ترتیب 1345و1870 ریال) مربوط به مسیر تبدیلی میباشد. همچنین سهم تولیدکننده از قیمت محصول نهایی در این مسیر، کمترین میزان یعنی حدود یکچهارم است. در مسیر تازهخوری نیز با کوتاهتر شدن طول مسیر، هزینههای بازاریابی، میزان حاشیه بازاریابی و مجموع سهم عوامل واسطهای از قیمت نهایی محصول (ضریب هزینه بازاریابی) کاهش و به تبع آن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول افزایش یافته است. همچنین مسیر تبدیلی بالاترین میزان کارایی فنی (985/0) و کارایی کل (265/0) را داشته در حالی که دارای کارایی قیمتی پایینی (28/0) بوده است. در مسیر تازهخوری نیز با کاهش طول مسیر بازاررسانی، کارایی قیمتی و فنی و کل به ترتیب کاهش، افزایش و کاهش داشته است. در کل میتوان گفت برای تمامی مسیرهای بازاررسانی مورد نظر میزان کارایی قیمتی به طور چشمگیریاز کارایی فنی پایینتر میباشد و کارایی کل بازاریابی نیز در سطح پایینی قرار دارد. طبقهبندی JEL : Q13, Q10,M31,M21,M20,M00 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58873_4ee0688b8d29c710fff3b3b79d96d6bc.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421116220080822Comparative Advantage or Self-Sufficiency? Applied Research for Determining Wheat Production Strategy in Iranمطالعهای کاربردی در تعیین راهبرد تولید گندم در کشور1471655887410.30490/aead.2008.58874FAرامتین جولاییعلیرضا جیرانJournal Article20180314 Determining the strategy of agricultural commodities production and choosing between comparative advantage or self-sufficiency, is one of the main problems that occupied agricultural policy makers' mind in recent years. This paper tries to compare comparative advantage and self-sufficiency indices for wheat to suggest suitable wheat production strategy. In this article we use policy analysis matrix method for calculating comparative advantage and then, after studying wheat situation from self sufficiency point of view and calculating self-sufficiency coefficient, suitable strategy for wheat has been suggested. Calculated DRC for irrigated wheat is 0.73 and for dried wheat is 0.72 and this indicates a comparative advantage of wheat in Iran. Protection indices results also show the presence of government protecting wheat production. Self-sufficiency coefficient result indicates that protection of wheat has caused the enhancement of self-sufficiency coefficient of wheat in recent years in addition to an access to self-sufficiency boundary, thus we can conclude that in special case of wheat production, self-sufficiency and comparative advantages are not opposing policies therefore the expansion of wheat production to reach self-sufficiency and entering export market is suggested . JEL: E61 مزیت نسبی یا خودکفایی؟ یکی از مباحثی که در سالهای اخیر ذهن سیاستگذاران کشاورزی را به خود مشغول داشته است، تعیین راهبرد تولید محصولات کشاورزی یا همان انتخاب میان مزیت نسبی یا خودکفایی است. این مقاله میکوشد با کنار هم قرار دادن شاخصهای مزیت نسبی و خودکفایی برای محصول گندم، راهبرد تولید مناسب را برای این محصول پیشنهاد کند. در این تحقیق برای محاسبه مزیت نسبی از روش ماتریس تحلیل سیاستی استفاده شده و پس از بررسی وضعیت گندم از لحاظ خودکفایی و محاسبه ضریب خودکفایی ، راهبرد مناسب برای کشت این محصول ارائه گردیده است. در این تحقیق شاخص DRC محاسبه شده برای گندم آبی برابر 73/0 و برای گندم دیم 72/0 به دست آمد که حاکی از وجود مزیت نسبی برای تولید گندم در کشور است. نتایج شاخصهای حمایتی نیز حمایت دولت از تولید این محصول را نشان میدهد. نتایج ضریب خودکفایی نیز نمایان میسازد که در سالهای اخیر حمایت از محصول گندم باعث افزایش ضریب خودکفایی این محصول و رسیدن به مرز خودکفایی شده است. بنابراین در خصوص تولید گندم سیاست خودکفایی و مزیت نسبی در تقابل با یکدیگر نیستند و توسعه تولید گندم در صورت امکان تا مرز خودکفایی و همچنین صادرات محصول پیشنهاد میشود. JEL : E61 http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58874_aa57589b326de014fce4691f0d52756b.pdf