موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823The Role of Climatic Distinctions in the Growth Process of Agricultural Sector in Iranنقش تمایزهای اقلیمی در فرایند رشد بخش کشاورزی ایران1297354510.30490/aead.2018.73545FAسید حبیب الله موسویاستادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6280-072Xعلیرضا علیپوردانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسامین ارجمندیدانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20181010The impact of climate variables on agricultural production in different regions is one of the climatic differences that affects the process of internal growth and development in the agricultural sector. In this study, with the analysis of provincial statistics during the period of 1991-2011, the role of climatic differences in the growth process of Iran agricultural sector was investigated using the integrated group average approach (PMG). The results indicated that climatic distinctions in different areas of Iran cause different levels of energy, labor and land usage and have a significant impact on agricultural growth process. Therefore, this study suggested to consider policies related to agricultural production factors such as energy pricing and labor wage determination according to the both climatic differences in all various regions of the country and the effects of the climate-related phenomena.اثرگذاری متغیرهای اقلیمی بر تولیدات بخش کشاورزی در مناطق مختلف یکی از تمایزهای وابسته به اقلیم محسوب میشود که فرایند رشد و توسعه درونی بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار میدهد. در این مطالعه، با تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات استانی دوره زمانی 1390-1370، نقش تفاوتهای اقلیمی در فرایند رشد بخش کشاورزی ایران با استفاده از رهیافت میانگین گروهی تلفیقی (PMG) بررسی شد. نتایج نشان داد که وجود تمایزهای اقلیمی در مناطق مختلف کشور باعث ایجاد تفاوت در نحوه بهرهبرداری از نهادههای انرژی، نیروی کار و زمین در مناطق مختلف کشور میشود و در نهایت تأثیر مهمی در فرایند رشد بخش کشاورزی در کشور از خود نشان میدهد. از این رو، در مطالعه حاضر پیشنهاد شد که سیاستگذاریهای مرتبط با عوامل تولید بخش کشاورزی همچون قیمتگذاری عامل انرژی و تعیین دستمزد نیروی کار در این بخش با توجه به تمایزهای اقلیمی در مناطق مختلف کشور و با عنایت به آثار پدیدههای مرتبط با اقلیم مورد نظر قرار گیرد. http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73545_d9c0a969b0dcb7d7717dd02fc8b40592.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823The Impact of Brand Diversity on Demand and Welfare of Cheese Consumers of Kaleh and Pegah Companies (Case Study: Mashhad County)اثرتنوعپذیری برند بر تقاضا و رفاه مصرفکنندگان محصول پنیر شرکت کاله و پگاه (مطالعه موردی: شهرمشهد)31497354610.30490/aead.2018.73546FAامیر دادرس مقدماستادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0001-7948-982Xمحمد قربانیدانشگاه فردوسی مشهد گروه اقتصاد کشاورزیعلیرضا کرباسیاستاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا کهنسالاستاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181010One of the main objectives of brands in the market is to preserve and develop market share that brand diversity can play significant role in this regard. Diversification in companies should be performed based on recognizing the consumers’ needs and increased social welfare of them. In this study, diversity, price, and preferred value of Kaleh and Pegah brands of cheese in Mashhad market were estimated using data of Naushad project and Pegah Milk Industry (including 425 food stores in 2014) and using seemingly unrelated regression system in the form of four scenarios. Then, changes in consumer surplus, and social welfare and profit per one unit increase in diversity of each brand have been calculated. The results showed that in the first scenario, increasing the the price of Kaleh brand compared to Pegah brand caused reduction in change of consumer surplus for Kaleh brand, increasing the profit of food stores and reducing the social welfare surplus. The second scenario showed that reducing the price of Kaleh brand compared to Pegah brand leads respectively to increase change in consumer surplus, reducing the profit changes for Kaleh brand and increased social welfare. In the third scenario, change in consumer surplus reduces per one unit increase in Pegah brand diversity. Also in third scenario, profit changes increases per one unit of increase in diversity of Pegah brand. In the fourth scenario, per one unit increase in the diversity of the Pegah brand leads to a slightly change in consumer surplus of the Pegah brand. In the fourth scenario, the change in profit per unit increase in the diversity of Pegah brands decreases and leads to a slight decline in social welfare. Based on the results of this study, it can be said that the time of diversification of Kaleh brand increases the social welfare, which, with an increase in the diversity of Kaleh brand, does not increase the price of Kaleh brand compared to Pegah brand.یکی از اهداف اصلی برندها در بازار، حفظ و توسعه سهم بازار است و تنوع پذیری برند میتواند کمک بهسزایی به این امر کند. تنوع پذیری در شرکتها بایستی با توجه به شناخت از نیازهای مصرفکنندگان و افزایش رفاه اجتماعی صورت بگیرد. در این مطالعه، تنوع، قیمت و ارزش ترجیحی برندهای کاله و پگاه محصول پنیر در بازار مشهد با استفاده از دادههای پروژه نوشاد و شرکت صنایع شیر پگاه (شامل 425 فروشگاه مواد غذایی درسال 1393) و با روش سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط در قالب 4 سناریو برآورد و سپس تغییرات مازاد مصرف کننده، سود و رفاه اجتماعی به ازای یک واحد افزایش در تنوع هر برند محاسبه شد. نتایج نشان داد که درسناریوی 1، افزایش قیمت برند کاله نسبت به قیمت برند پگاه باعث کاهش تغییر مازاد مصرف کننده برند کاله، افزایش سود فروشگاههای مواد غذایی و کاهش مازاد رفاه اجتماعی میشود. سناریوی دوم نشان داد که کاهش قیمت برند کاله نسبت به قیمت برند پگاه به ترتیب باعث افزایش تغییر مازاد مصرفکننده، کاهش تغییرات سود برند کاله و افزایش رفاه اجتماعی میشود. برای سناریوی سوم تغییر مازاد مصرف کننده به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه کاهش مییابد. همچنین در سناریوی سوم تغییرات سود به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه افزایش مییابد. در سناریوی چهارم، یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه باعث اندکی تغییر در مازاد مصرف کننده برند پگاه میشود. تغییرات سود در سناریوی چهارم به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه، کاهش مییابد و رفاه اجتماعی را مقدار کمی میکاهد. بر اساس نتایج این مطالعه، زمانی تنوع پذیری برند کاله رفاه اجتماعی را افزایش میدهد که با یک واحد افزایش در تنوع پذیری برند کاله، قیمت برند کاله نسبت به برند پگاه افزایش نیابد.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73546_e12ef408e519a8dc862a74de67a2ddd8.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823Estimating Willingness to Pay to Avoid Changes in Agricultural Land Use: Choice Experiment Methodsبرآورد تمایل به پرداخت برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی با استفاده از روش آزمون انتخاب51737354710.30490/aead.2018.73547FAمرتضی مولاییدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیهشهرام آقاییکارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیهJournal Article20181010Population growth and rising demand for urban services have led to an expansion of the urban area and a great deal of pressure on agricultural lands to change their use and have environmental impacts. In recent years, concerns have been raised regarding the environmental impacts of manufacturing activities. Hence, there should be fundamental principles in land resource management that can balance environmental values and economic added value. In this study, using collected data from 104 inhabitants of urban and rural areas of Siahkal County and using the choice experiment method, non-use values of agricultural land were estimated according to scenarios. The results of this study showed that respondents willing to pay more for orchards and paddy lands than the default lands, which is dryland. In addition, results show that respondents have more willingness to pay for orchards than paddy fields. On the base of the results of this study, mean willingness to pay for paddy fields and orchards are 28977.99 and 42732.53 million Rials, respectively.رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای خدمات شهری موجب گسترش حوزه شهری و فشار زیاد بر اراضی کشاورزی برای تغییر کاربری شده و آثار سوء زیستمحیطی را در پی داشته است. در سالهای اخیر نگرانیها در ارتباط با آثار سوء زیستمحیطی فعالیتهای تولیدی افزایش پیدا کرده است. از این رو باید روشهای اصولی در مدیریت منابع زمین اتخاذ شود که بتواند بین ارزشهای زیستمحیطی و ارزش افزوده اقتصادی توازن برقرار کند. در این مطالعه با استفاده از دادههای جمعآوری شده از 104 نفر از ساکنان نقاط شهری و روستایی شهرستان سیاهکل و به کارگیری روش آزمون انتخاب، ارزش منافع غیراستفادهای زمینهای کشاورزی با توجه به سناریوهایی برآورد شد. نتایج این مطالعه نشان داد که افراد تمایل به پرداخت بیشتری برای زمینهای باغ و شالیزار نسبت به پیش فرض مدل، که زمین دیم میباشد، دارند. همچنین نتایج مدل تمایل به پرداخت بیشتر را برای حفظ باغها نسبت به شالیزارها نشان داد. براساس نتایج، متوسط تمایل به پرداخت برای حفظ شالیزار و باغ به ترتیب 99/28977 و 53/42732 میلیون ریال برای هر خانوار در هکتار در سال به دست آمد.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73547_8a3c1dac8c6c1f05c5de0f155e61c769.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823The Effect of Knowledge-Based Economy on Value Added of Agricultural Sector in Iranتأثیر اقتصاد دانشمحور در ارزشافزوده بخش کشاورزی ایران75927354810.30490/aead.2018.73548FAسامان ضیاییاستادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه زابلسمیرا امیرزاده مرادآبادیدانشجویان دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه زابلخدیجه ثمره هاشمیدانشجویان دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه زابلهما ناروئیدانشآموختة کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه زابلJournal Article20181010The purpose of this study was to evaluate the effect of knowledge-based economy on value added of Iran’s agricultural sector from 1989 to 2014. To investigate the long-term relationship between the value added of the agricultural sector and ICT index, R&D index, extension and education index, capital and labor variables, Johansen-Juselius Co-integration method and error correction model (ECM) were used. The results of long-term function estimation of the model show a positive and significant impact of ICT index, research and development index, and capital and labor variables on value added of the agricultural sector. The effect of agricultural extension and education index on value added of the agricultural sector was positive but it was not statistically significant. In addition, the results of error correction model show that almost 53% of short-term deviations of the agricultural sector value added from its long-run equilibrium are modified in a period. Hence, the increase in research and development credits in the budget of agricultural sector can be effective in growth of value added of this sector.هدف مطالعه حاضر ارزیابی اثراقتصاد دانش محور بر ارزش افزوده بخش کشاورزی ایران طی سالهای 1393-1368 بود. به منظور بررسی روابط بلندمدت بین ارزش افزوده بخش کشاورزی و متغیرهای شاخص ICT، شاخص R&D، شاخص ترویج و آموزش، سرمایه و نیروی کار از روش همانباشتگی جوهانسن- جوسیلیوس و الگوی تصحیح خطای برداری(VECM) استفاده شد. نتایج حاصل از تخمین تابع بلندمدت مدل مبین تأثیر مثبت و معنیدار شاخص ICT، شاخص R&D، متغیرهای سرمایه و نیروی کار بر ارزش افزوده بخش کشاورزی بود. تأثیر شاخص ترویج و آموزش کشاورزی بر ارزش افزوده بخش کشاورزی مثبت اما فاقد ارزش آماری بود . علاوه بر این، نتایج حاصل از مدل تصحیح خطا نشان داد که حدود 53 درصد از انحرافات کوتاه مدت ارزش افزوده بخش کشاورزی از مقدار تعادلی بلندمدت آن طی یک دوره تعدیل میشود. از این رو، افزایش اعتبارات تحقیق و توسعه در بودجه بخش کشاورزی میتواند در رشد ارزش افزوده این بخش مؤثر باشد.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73548_a2129285730b025192a88d1049f0e775.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823Factors Affecting the Acceptance of Agricultural Futures Contracts: The Case Study of Rice Farmers in Sari Countyعوامل مؤثر بر پذیرش قراردادهای آتی محصولات کشاورزی (مطالعه موردی برنجکاران شهرستان ساری)931177355210.30490/aead.2018.73552FAکیمیا سام دلیریدانشجوی دکتری رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیرازسید علی حسینی یکانیدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.0000-0003-0730-2864سید مجتبی مجاوریاندانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری0000-0003-4821-1539Journal Article20181010Considering the farmer’s preferences as the main participants of agricultural futures markets affects the success of tradable contracts in these markets. According to the empirical evidences in Iran, one of the most important producers’ preferences about agricultural markets is their financial needs. In this context, the purpose of this study is determining the importance of the financial needs of farmers in the success or failure of futures contracts. The statistical population of this study is rice farmers of Sari County, which 272 farmers were selected through random sampling method as sample. In order to achieve the main purpose of this study, the effects of two variables of “level of understanding of futures markets” and “financing of farmers” as independent latent variables, along with the numbers of middle dependent latent variables on the “level of acceptance of futures contracts” as the main dependent latent variable was investigated using a Covariance Structure Model framework. Based on the results, farmers financing has a significant and positive effect on the level of acceptance of futures contracts. So, it is necessary that future contracts are designed and localized in such a way that in addition to hedging the price risk of producers, their financial risk is also can be hedged.توجه به ترجیحات کشاورزان، بهعنوان اصلیترین فعالان بازارهای آتی محصولات کشاورزی، در موفقیت قراردادهای دادوستدپذیر در این بازارها مؤثر است. بر مبنای شواهد تجربی در ایران، یکی از ترجیحات مهم تولیدکنندگان در ارتباط با بازار محصولات کشاورزی، موضوع نیاز مالی آنان است. در این راستا، هدف کلی مطالعه حاضر، تعیین جایگاه نیاز مالی کشاورزان در توفیق یا عدم توفیق قراردادهای آتی از سوی کشاورزان بود. جامعه آماری این مطالعه را کشاورزان برنجکار شهرستان ساری تشکیل دادند که از میان آنها 272 کشاورز از طریق روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور دستیابی به هدف اصلی این مطالعه، اثر دو مؤلفه میزان شناخت از بازارهای آتی و تأمین نیاز مالی کشاورز بهعنوان متغیرهای مکنون مستقل، در کنار تعدادی متغیرهای مکنون وابسته میانی، بر میزان پذیرش قرارداد آتی، بهعنوان متغیر مکنون وابسته اصلی، در چارچوب یک مدل ساختار کوواریانس بررسی شد. نتایج نشان داد متغیر تأمین مالی کشاورز اثر معنادار و مثبتی بر میزان پذیرش قرارداد آتی دارد، بنابراین، ضروری است که قراردادهای آتی بهگونهای طراحی و بومیسازی شوند که علاوه بر پوشش ریسک قیمتی تولیدکنندگان، ریسک مالی آنها را نیز پوشش دهند. http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73552_d6d52cfcc1f4cf3b203b8383df2d9fcd.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823Investigating the Pattern of Price Transmission and Market Power in the Sugar Industry of Iranبررسی الگوی انتقال قیمت و قدرت بازار در صنعت تولید قند و شکر ایران1191447355410.30490/aead.2018.73554FAمحمد عمرانیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابلمحمدنبی شهیکی تاشدانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستاناحمد اکبریاستاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20181010The asymmetric price transmission can be indicative of market power. In this regard, this study, with the help of a hybrid model, simultaneously analyzed the transfer of prices between the sugar and sugar market and the market, despite the changing market power. For this purpose, seasonal data of required variables during the years 1995-2013 was used. Asymmetric price transmission can indicate market power exerted by production firms. Regarding the issue a mixture model has been applied to analysis the price transmission pattern between processing and retailer markets of sugar while market power is considered as well. For this purpose, seasonal data of required variables during the years 1995-2013 was used. In this study, retailer price of sugar was examined using two regimes which have high conformity with agricultural products that are characterized by mass supply in the harvesting season. Inverse supply elasticity of output was used as market power parameter. Regarding the regime 2 that is more likely to happen, marketing agents in the wholesale market are inclined to transmit increase of prices to retailer market more significantly than decrease of prices. Asymmetric price transmission and market power were confirmed in this regime. In the first regime, market power was higher and had the probability of about 30%, mostly dependent on abundance of supply in the seasons of processing sugar, which is an attempt to increase market power and to create a monopoly in the purchase of agricultural inputs. انتقال نامتقارن قیمت بنگاههای تولیدی میتواند دال بر وجود قدرت بازار باشد. در همین راستا، این مطالعه به کمک یک الگوی ترکیبی، به تحلیل همزمان انتقال قیمت میان بازار تولید و خردهفروشی قند و شکر با وجود متغیر قدرت بازار پرداخت. بدین منظور از دادههای فصلی متغیرهای مورد نیاز طی سالهای 1392-1374 استفاده شد. در راستای هدف مطالعه، رفتار قیمت خردهفروشی قند و شکر در قالب یک الگوی دو رژیمی ارزیابی گردید که با ماهیت عرضه محصولاتی سازگار است که در فصول برداشت عرضه فراوان دارند. همچنین از معکوس کشش عرضه محصول به عنوان متغیر قدرت بازار استفاده شد. با استناد به رژیم محتملتر (رژیم دوم)، مشخص شد که عاملان بازاریابی در سطح عمدهفروشی تمایل دارند افزایش قیمت را در مقایسه با کاهش قیمت با شدت بیشتری به سطح خردهفروشی منتقل کنند. در این رژیم، انتقال نامتقارن قیمت و وجود قدرت بازار تأیید شد. در رژیم اول، قدرت بازار بسیار بیشتر بوده و با توجه به احتمال وقوع حدوداً 30 درصدی، بیشتر با فصلهای وفور عرضه انطباق دارد که در این فصول واحدهای تولید و فرآوری قند و شکر مبادرت به افزایش قدرت بازار و ایجاد بازار انحصاری در خرید نهادهها میکنند.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73554_e2e9a3ad8db9e333d5abfd5b99f8913e.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823An Investigation on Outcomes and Consequences of Subsidies-Reform Law in Wheat, Flour and Bread Sectorsبررسی آثار و تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در حوزه های آرد و نان و گندم1451647355510.30490/aead.2018.73555FAلیلی ابوالحسنیاستادیارگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدناصر شاهنوشیاستادگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدآرش دوراندیشاستادگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدحمیدرضا طاهرپورکارشناس ارشد اقتصاد کشاورزیهومن منصوریدانشجوی دوره دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181010Iran’s government has followed subsidies reform since 2010. Due to the fact that a significant part of these subsides historically has belonged to wheat, flour and bread, this study aims to investigate on outcomes and consequences of subsidies reform in above mentioned sectors. To this end, 2-stage cluster sampling method among different populations of bread producers (576 observations) and consumers (1622 observations) plus flour producers(21 observations) is implemented in Tehran and Khorasan Razavi provinces as the dominant poles of consumption and production. Furthermore, this study covers subjects related to the fields of bread consumption, waste, flour and bread quality and production. Changes in variables have been verified by mean-comparison tests. Results indicate that more successful outcomes have been achieved with bread consumption variables than those of bread and flour production. Consequently, this fact is argued that stems from incomplete enforcement of obligations to producers induced by subsidies-reform law. To address these issues, modification of bread and flour prices is proposed.از سال 1389 دولت با هدف تخصیص بهینه منابع و اختصاص اعتبارات به اقشار نیازمند و مستحق برخورداری از امکانات یارانهای، اقدام به اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها کرده است. با توجه به سهم بالای یارانه گندم، آرد و نان (حدوداً 50 درصد) از کل یارانه کالاهای اساسی، این مطالعه آثار اجرای این قانون را بر متغیرهای مهم بخشهای نامبرده بررسی کرد. در این راستا، نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای در دو استان خراسان رضوی و تهران، به عنوان قطبهای مهم تولید و مصرف نان، آرد و گندم، از بین نانوایان(576 مشاهده)، مصرف کنندگان (1622 مشاهده) و کارخانههای آرد (21 کارخانه) این بخشها صورت گرفت. همچنین این مطالعه حوزه های مصرف نان، ضایعات، کیفیت آرد و نان، تولید آرد و نان را بررسی کرد. برای مطالعه میزان تغییرات هر یک از متغیرها از آزمونهای مقایسه میانگین استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در حوزههای مربوط به مصرفکننده قانون هدفمندی یارانهها دارای موفقیت بیشتری نسبت به حوزههای مربوط به تولید آرد و نان بوده است که دلیل آن مربوط به عدم ایفای کامل الزامات منبعث از قانون هدفمندی یارانه ها در حوزه های تولیدی است. بر همین مبنا، پیشنهاد شد دولت برای تعدیل قیمت آرد و نان اقدامات لازم را انجام دهد.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73555_ee3c48cd4648db8647aa6257b0ff52bb.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823Social Welfare Decrease Due to the Drop in Groundwater Level
(Case Study of Wheat Farmers in Orzuiyeh Plain)کاهش رفاه اجتماعی ناشی از افت سطح آبهای زیرزمینی (مطالعه موردی گندمکاران دشت ارزوئیه)1651947355710.30490/aead.2018.73557FAمصطفی بنی اسدیدانش آموخته دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0003-2980-0151محمدرضا زارع مهرجردیدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمانحسین مهرابی بشرآبادیاستاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-6169-8081حمیدرضا میرزاییاستادیارگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمانعباس رضایی استخرویهاستادیار گروه مهندسی آب دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20181010Excessive withdrawal of groundwater resources in recent decades has led to many negative externalities that one of its consequences is decreased welfare of farmers. In the present study, to survey the effect of the declined groundwater level on the welfare of farmers, first, wheat production function was estimated using generalized quadratic function and then marginal production of each input, including water input, was calculated. Then, the welfare function caused by reduced water level was calculated by estimating extraction cost function. Finally, using the envelop theorem and differentiation of welfare function with respect to groundwater levels, welfare changes due to water level decline was measured. The results showed that for every one meter groundwater level decline due to excessive withdrawals, welfare of farmers reduces 124546820 Rials and the total decreased welfare caused by the Orzuiyeh plain reservoir deficit is 129 billion Rials which is considerable. In addition, reduction of welfare per cubic meter of water is equal to 209.7 Rials. According to the results, reduced welfare of farmers is due to excessive consumption of groundwater resources which must be prevented by taking policies such as forced shutdown of motor pumps, reducing the acreage, determination of cropping pattern, culture of consumption, and increasing the farmer participation in the management of natural resources.برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در چند دهه اخیر منجر به اثرات جانبی منفی فراوانی شده است که یکی از پیامدهای آن کاهش رفاه کشاورزان است. در مطالعه حاضر، برای بررسی اثر افت سطح آب زیرزمینی بر رفاه کشاورزان، ابتدا تابع تولید گندم با استفاده از الگوی درجه دوم تعمیمیافته برآورد شد و سپس تولید نهایی هریک از نهادهها و از جمله نهاده آب محاسبه گردید. در ادامه، با برآورد تابع هزینه استخراج، تابع رفاه ناشی از کاهش سطح آب محاسبه شد. در نهایت، با استفاده از قضیه پوش و مشتقگیری از تابع رفاه نسبت به سطح آب زیرزمینی، تغییرات رفاهی ناشی از افت سطح آب اندازهگیری شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که به ازای یک متر کاهش سطح آب زیرزمینی در اثر برداشتهای بیرویه، رفاه کشاورزان حدود 5/12 میلیون تومان کاهش مییابد و کل کاهش رفاه دشت ارزوئیه ناشی از کسری مخزن، رقم قابل توجه 9/12 میلیارد تومان است. همچنین رقم کاهش رفاه به ازای هر مترمکعب آب برابر با 97/20 تومان میباشد. با توجه به نتایج، دلیل کاهش رفاه کشاورزان، مصرف بیش از حد منابع آب زیرزمینی است بنابراین باید با سیاستهایی نظیر خاموشی اجباری موتورپمپها، کاهش سطح زیرکشت، تعیین الگوی کشت، فرهنگسازی مصرف و افزایش مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع زیرزمینی، از برداشت بیش از حد منابع آب زیرزمینی جلوگیری نمود.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73557_caa91925dde73f20d395c51a9db8fc29.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823Estimation of Market Power and Its Distribution in the Food Industry in Iranبرآورد قدرت بازاری و پراکندگی آن در صنایع غذایی ایران1952157355910.30490/aead.2018.73559FAفرهاد خداداد کاشیسازمان مرکزی پیام نور، تهرانجعفر عبادیدانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانسید ضیاء الدین کیاالحسینیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه مفید، تهران، ایرانخلیل حیدریاستادیار مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، ایرانJournal Article20181010This article determine the monopoly power of 22 food industries among 136 manufacturing industries at 4 digit ISIC level, and also determine the position of food industry in terms of market power dispersion among 23 fields in industry at 2 digit ISIC level. The unstructured and parametric approach of Lu and Yu was used to estimate the monopoly power of industry. According to the results, the mark-up of 73 percent of food industries is more than 10 percent. Industrial production of bread and a variety of beverages are the largest monopoly power, while industries such as production, processing and preserving of meat and meat products; manufacture of vegetable and animal oils and fats; manufacture of dairy products; manufacture of grain mill products show a competitive behavior. On the whole, 87 percent of the Iranian industries have monopoly power and uncompetitive behavior. Meanwhile, the industries have the decreasing average of returns to scale and the position of food industry in terms of inequality rank of market power dispersion, is 12 among 23 industries with 2-digit level. Therefore, using the potential capacity of some industries such as flour production can be helpful, with liberalization the exports of their products while no subsidization is provided for the raw material. In order to increase the competitive nature of the other industries, a strategy can be; reducing and rationalizing the import tariffs with the aim of improving competition.این مطالعه با هدف تعیین قدرت انحصاری 22 صنعت غذایی از 136 رشته فعالیت صنایع کارخانهای ایران در سطح کدهای آیسیک چهاررقمی و بررسی جایگاه صنایع غذایی از نظر پراکندگی قدرت بازار بین 23 رشته فعالیت در سطح کدهای دو رقمی آیسیک انجام گرفت. همچنین رویکرد غیرساختاری و پارامتریک، لو و یو برای برآورد قدرت انحصاری صنایع استفاده شد. بر اساس نتایج مطالعه، 73 درصد صنایع غذایی، قدرت انحصاری بیش از 10 درصد داشتند. صنایع تولید نان و انواع نوشیدنیها از بیشترین قدرت انحصاری برخوردار بودند، در حالی که صنایعی مانند آمادهسازی و آرد کردن غلات و حبوبات؛ کشتار دام و طیور؛ تولید فراوردهای لبنی؛ بستهبندی و درجهبندی پسته؛ تولید روغنهای نباتی و عملآوری گوشت و فرآوردهای آن، رفتاری رقابتی داشتهاند. در مجموع، 87 درصد صنایع ایران قدرت انحصاری و رفتاری غیررقابتی دارند. همچنین صنایع به طور متوسط دارای بازدهی کاهنده نسبت به مقیاس هستند و جایگاه صنایع غذایی از نظر نابرابری قدرت بازار رتبه دوازدهم در بین 23 صنعت با کد دو رقمی است. بنابراین، استفاده از ظرفیتهای بالقوه در برخی از صنایع مانند تولید آرد، با آزادسازی صادرات محصولات - به شرط نبود یارانه مواد اولیه- مفید خواهد بود. همچنین در خصوص صنایع کشتار دام و طیور این سیاست راهگشاست. به منظور افزایش رقابت در سایر صنایع، یکی از راهکارها کاهش و منطقی نمودن تعرفههای وارداتی با هدف بهبود رقابت در تولید این محصولات است.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73559_6da06658f43641d0c1a2698886fa251c.pdfموسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421126220180823Milk Optimal Generic Advertising Expenditure in an Imperfect Competitive Marketing Levelسطح بهینه تبلیغات عمومی شیر در شرایط بازار غیررقابتی2172447356110.30490/aead.2018.73561FAحبیب شهبازیاستادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان0000-0002-1047-3528ولیاله فریادرسدکتری اقتصاد کشاورزی و مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزیJournal Article20181010Commodity demand development such as milk and its processed are important nutrition strategies of government such as I.R. Iran government. For this, some of government health budgets and producer expenditures are allocated to milk consumption promotion by generic advertising. Accordingly, advertising expenditures are important component of production cost. Determination of optimal advertising budget in firms is basic question in accounting cost list. Accordingly, target of this study is determination of optimal generic advertising budget by using of multi stage marketing model and existence of market power in different stages. That is, the main target of this paper is determination of milk optimal generic advertising budget in farm level and processed milk in retail level under different scenarios of market power. Results indicate that, in average, the most optimal advertising intensity in farm level (share of advertising in fluid milk supply 3.38142 percent) is related to condition that farm and retail market are competitive and monopoly, respectively. The least optimal advertising intensity (0.00209 percent) is related to condition that farm and retail market are monopoly and competitive, respectively. Also, existence of market power condition in farm and retail levels on generic adverting intensity is negative. But increasing in market power in farm and retail levels has opposite effect on generic adverting intensity. That is, by increasing farm market power, optimal advertising intensity in retail level; will increase and by increasing retail market power, optimal advertising intensity in retail level; will decrease. توسعه تقاضای کالاهای اساسی از جمله شیر و فراوردههای آن از راهبردهای مهم تغذیهای دولتها به ویژه دولت ج. ا. ایران است. به همین منظور، بخشی از بودجه سلامت دولتها و تولیدکنندگان صرف ترویج مصرف شیر با استفاده از تبلیغات عمومی میشود. بنابراین، هزینه تبلیغات جزء مهمی از هزینههای تولید محسوب میشود. تعیین سطح بهینه بودجه اختصاصیافته به تبلیغات عمومی در بنگاهها یکی از پرسشهای اساسی در فهرست هزینههای حسابداری بنگاههاست. بر این اساس، هدف این مطالعه تعیین سطح بهینه بودجه تبلیغات عمومی شیر در بازار با استفاده از الگوی سطوح چندگانه بازاریابی با وجود قدرت بازاری در سطوح مختلف است؛ به عبارت دیگر، هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین سطح بهینه بودجه تبلیغات شیر در سطح مزرعه و شیر فراوریشده در سطح خرده فروشی تحت سناریوهای مختلف وجود قدرت بازاری با دادههای شبیهسازیشده برای سال 1394 است. نتایج نشان داد به طور متوسط بیشترین ضریب شاخص شدت تبلیغات در سطح مزرعه (سهم بودجه تبلیغات از عرضه شیر خام به مقدار38142/3 درصد) مربوط به حالتی است که بازار در سطح مزرعه به صورت رقابتی و بازار در سطح خردهفروشی به صورت انحصار کامل است. کمترین ضریب شاخص شدت تبلیغات (00209/0 درصد) نیز مربوط به حالتی است که بازار در سطح مزرعه انحصاری و در سطح خردهفروشی به صورت رقابتی است. همچنین اثر وجود قدرت بازاری در سطح مزرعه و خردهفروشی بر شاخص شدت تبلیغات عمومی منفی است. اما افزایش قدرت بازاری در سطح مزرعه و خردهفروشی اثر معکوسی را بر مقدار شاخص شدت تبلیغات دارند به طوری که افزایش قدرت بازاری در سطح مزرعه، شاخص شدت تبلیغات بهینه در سطح خردهفروشی را بیشتر و افزایش قدرت بازاری در سطح خردهفروشی، شاخص شدت تبلیغات بهینه در سطح خردهفروشی را کمتر میکند.http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73561_7eaac4b23b4001763c65c06200237af0.pdf