موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421115120070522The date world market structure and the target markets for Iran's date exportمطالعه بازار جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران12912621210.30490/aead.2007.126212FAمیرعبداله حسنیتقی هومنJournal Article20220406This research is an endeavor to delineate the structure of world (product trade) market for date, the structure of Iran's date export and its trade partners, and target markets for Iran's date export. Thus, its major parts are as follows: introduction, theoretical and methodological (for both market structure and target markets), world product and trade structure of date, and conclusion and suggestion. According to the findings, the world product structure of date has been an oligopolistic one alone with fluctuations during 1989-2001. A supply – side examination of date world trade reflects a<br />modification and mitigation in the nature of export vis-à-vis the existence of an oligopolistic structure in import. A comparative study of world trade structure of date indicated that import is more oligopolistic than export. As to the structure of Iran's date export to his trade partners, importers of Iran's date export to his trade partners, importers of Iran's date have not been of the same position: during 1979-88, Iran's bargaining power vis-à-vis other date importers was continuously diminishing during 1989-2001 and particularly during the first development plan, the monopolistic power of those partners/importers declined due to increasing number of date importing countries. It is worth noting that the major Iran's date importing countries oftener-export Iran's date to final consumer markets. In this research 29 countries have been recognized as target markets of Iran's date export and the research is concluded with some<br />final remarks and policy suggestions.مقاله حاضر با هدف تعیین نوع ساختار تولید و تجارت جهانی و ساختار صادرات خرمای ایران و نیز شناسایی بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران تهیه شده است. در این مقاله پس از ارائه مبانی نظری و رو ششناسی تحقیق (در دو محور ساختار بازار و بازارهای هدف)، به ساختار تولید جهانی خرما، ساختار تجارت (واردات و صادرات) جهانی این محصول، ساختار صادرات خرمای ایران، بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران و سرانجام نتیجه گیری و توصیه های سیاستی پرداخته می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد ساختار تولید جهانی خرما با نوسانهایی در طول دوره 2001-1989 ، انحصار چندجانبه داشته و سهم ایران از تولید جهانی رو به افزایش و در مقابل، سهم عربستان سعودی و عراق رو به کاهش گذاشته است. ساختار تجارت جهانی نمایان می سازد که ساختار صادرات جهانی خرما از انحصار چندجانبه بسته به انحصار چندجانبه بازتغییریافته واز قدرت انحصاری صادرکنندگان جهانی خرما کاسته شده است ودرمقابل، ساختارواردات جهانی خرما از انحصار چندجانبه پیروی کرده و بر قدرت انحصاری واردکنندگان جهانی خرما نیز افزوده شده است. مقایسه ساختار صادرات و واردات جهانی خرما نشان می دهدکه انحصار از آن واردکنندگان خرماست نه صادرکنندگان آن. ساختار صادرات خرمای ایران مبین آن است که واردکنندگان خرما از ایران ثبات68 پیوسته از قدرت چانه زنی ایران در میان واردکنندگان - نسبی نداشته اند و طی سالهای 1358<br />79 ، به ویژه در برنامه اول توسعه، با ورود تعداد - خرما کاسته شده، ولی طی سالهای 1368زیادی کشوربه جمع واردکنندگان، از قدرت انحصاری آن کشورها کاسته شده است و عمده واردکنندگان خرما از ایران، کشورهایی بوده اند که به صادرات مجدد این محصول اقدام<br />کرده اند. سرانجام 29 کشور دارای ویژگیهای مشابه با بازار هدف خرمای صادراتی ایران به عنوان بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران معرفی شده اند. تحقیق حاضر با جمعبندی، توصیه های سیاستی، پیشنهادها و ملاحظات پایانی خاتمه می یابد.موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییاقتصاد کشاورزی و توسعه1022-421115120070522Analysis of demand for different kinds of meat in urban areas of Iran (Application of AIDS)تجزیه و تحلیل تقاضای انواع گوشت در مناطق شهری ایران با استفاده از الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایده آل316012621310.30490/aead.2007.126213FAعلی حسین صمدیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیرازJournal Article20220406Majority of studies that have used AIDS in Iranian economy, have faced major problems for an improper choices in approaching index and the method of estimation, and also in price elasticity formula. The main goal of this paper is introducing the econometrics debates in relation to AIDS, and the use of it in surveying the price and<br />income elasticity for different kinds of meat in urban areas of Iran during the years 1960-2000. The results show that different kinds of meat are considered as an unnecessary and inelastic product in urban areas. Therefore any charges in their prices are not to be a good lever to reform the consumption model. The results from estimating the elasticity indicate that chicken- fish and chicken – red meat is gross substitutes and red meat and fish are gross supplementary. Also it was shown that the substitution relationship between chicken and fish is stronger and all meats are Hix-Allen substitutes for each other.اکثریت قریب به اتفاق مطالعاتی که از الگوی سی ستم تقاضای تقریبا ایده آل (AIDS) در اقتصاد ایران استفاده کرد ه اند، به دلیل انتخاب نامناسب شاخص تقریب وبه کارگیری روش نامطلوب تخمین وفرمولهای نامناسب کششهای قیمتی اشکالات اساسی دارند. هدف اصلی این مقاله ارائه مباحث اقتصادسنجی مربوط به الگوی سیستم تقاضای ت قریباً ایده آل و استفاده از آن در بررسی 79 می باشد. - کششهای قیمتی و درآمدی انواع گوشت در مناطق شهری ایران طی سالهای 1343 نشان می دهد که انواع (LA/AIDS) AIDS نتایج حاصل از بر اورد تقریب خطی الگوی گوشت در مناطق شهری ایران کالایی ب ی کشش و ضروری است. بنابراین، تغییر قیمت این کالا<br />اهرم مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف نخواهد بود . نتایج محاسبه کششها نشان داده است که گوشت مرغ - ماهی و گوشت مرغ - گوشت قرمز جانشینهای ناخالص و گوشت قرمز و گوشت ماهی مکمل ناخالص هستند. همچنین رابطه جانشینی گوشت مرغ و ماهی قویتر است و انواع گوشت جانشین های هیکس-آلن همدیگرند.