تحلیل و مقایسه کارایی بازار ارقام گیلاس تک دانه و خوشه‌ای (مطالعه موردی شهرستان ارومیه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران

3 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی، دانشگاه تهران.

10.30490/aead.2023.362811.1534

چکیده

شهرستان ارومیه به‌واسطه داشتن شرایط اقلیمی و خاک مناسب از پتانسیل بالایی در تولید و صادرات گیلاس برخوردار است. باوجوداین، تولیدکنندگان شهرستان ارومیه از وضعیت مناسبی در زمینة نسبت منفعت به هزینه‌ و سهم از قیمت نهایی محصول در بازار برخوردار نیستند. ازاین‌رو، مطالعه حاضر به منظور بررسی کارایی بازار محصول گیلاس در شهرستان ارومیه، ابتدا با استفاده از شاخص‌های منتخب جاذبۀ بازاریابی تصویری از وضعیت بازار در هر یک از کانال‌های پیش روی تولیدکننده ارائه شد و در ادامه با استفاده از شاخص‌های سهم عوامل بازار از قیمت نهایی محصول، حاشیه بازار، ضریب هزینه‌های بازاریابی و نسبت منفعت به هزینه به بررسی کارایی بازار محصول گیلاس در شهرستان ارومیه پرداخته شد. نتایج نشان داد که میانگین سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول گیلاس تک‌دانه و خوشه‌ای به ترتیب 55/50 و 33/57 درصد بوده است. بالاترین میزان حاشیه بازار عمده‌فروشی در ارقام گیلاس تک‌دانه و خوشه‌ای مربوط به کانال تولیدکننده - عمده‌فروش - مصرف‌کننده می‌باشد. بالاترین میزان ضریب هزینه‌ بازاریابی در گیلاس تک‌دانه با 85/28 درصد مربوط به کانال بازار رسانی 2 و در مورد گیلاس خوشه‌ای نیز کانال بازار رسانی 1 با 86/31 درصد، بالاترین ضریب هزینه بازاریابی را به خود اختصاص داده است. در مورد گیلاس تک‌دانه بالاترین نسبت منفعت به هزینه با 26/4 مربوط به عمده‌فروش و برای سطوح تولیدکننده، خرده‌فروش و صادرکننده به ‌طور میانگین برابر 60/2، 81/2 و 97/1 بوده است. در مورد گیلاس خوشه‌ای نیز، نسبت منفعت به هزینه برای تولید‌کننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش به ترتیب برابر 8/1، 8/1 و 74/1 محاسبه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and Comparison of Market Efficiency of Takdaneh and Khoshei Cherry Varieties (case study of Urmia County) Abstract

نویسندگان [English]

  • Atabak Kazempour Kahriz 1
  • Hamed Rafiee 2
  • Seyed Safdar Hosseini 3
1 Agricultural Economics And Development Faculty, Agricultural Economics Department, University Of Tehran
2 University of Tehran
3 Department of agricultural economics, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran.
چکیده [English]

Urmia County has a high potential for production and export of cherries due to its favorable climatic conditions and suitable soil. However, Urmia County producers do not have a favorable situation in terms of profit to cost and share of the final price of the product in the market. Hence, the Paper outlines the Eficiency of Cherry market in Urmia County. For this purpose, first, by using visual marketing attraction indicators, market situation was presented in each of the channels facing the manufacturer and
in following, by using the indicators of share of market factors from final price of product,, market margin, coefficient of marketing costs and the benefit-cost ratio, the Market Efficiency of the cherry product in Urmia County was analyzed. The results showed that in the set of investigated channels, the average producer share of the final price of Takdaneh and Khoshei cherries was 50.55 and 57.33 percent, respectively. The highest wholesale marketing margin in Takdaneh and Khoshei cherry cultivars is related to the producer-wholesaler-consumer channel. The highest Marketing Expenditure Coefficient in Takdaneh cherry with 28.85% is related to marketing channel 2, and in the case of Khoshei cherries, marketing channel 1 has the highest Marketing Expenditure Coefficient with 31.86%. For Takdaneh cherries, the highest benefit-cost ratio with 4.26 Related to the wholesale and for producer, retailer and exporter levels, on average was 2.60, 2.81 and 1.97. For Khoshei cherries, the benefit-cost ratio for producer, wholesaler and retailer has been calculated to be 1.8, 1.8 and 1.74, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cherry
  • Market Efficiency
  • Market Margin
  • Benefit-Cost Ratio
  • Urmia County