تعیین و اولویت بندی شاخص های جذابیت بازار هدف منطقه قفقاز جنوبی جهت صادرات محصولات کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گروه مدیریت بازرگانی دانشایر

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی

10.30490/aead.2024.362471.1522

چکیده

هدف مطالعه حاضر رتبه‌بندی شاخص‌های جذابیت بازار منطقه قفقاز جنوبی جهت صادرات محصولات کشاورزی ایران به روش AHP است. این مطالعه ازلحاظ جهت‌گیری، در دسته پژوهش‌های کاربردی و ازلحاظ ماهیت نیز، در گروه پژوهش‌های اکتشافی قرار می‌گیرد. همچنین به لحاظ قطعیت داده‌ها، کیفی به شمار می‌رود. جامعه آماری پژوهش حاضر جمعی از خبرگان، صادرکنندگان محصولات کشاورزی و اساتید دانشگاه است که در این میان 16 مصاحبه انجام و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج با بهره‌گیری از روش مرور اسنادی، استخراج و سپس با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی AHP رتبه‌بندی شدند. پس از تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها و اولویت‌بندی به روش AHP، 15 عامل نهایی ارزیابی جذابیت بازار که ازجمله عوامل سرعت رشد بازار، فرصت کسب سود در بازار، شدت رقابت، سهولت ورود به بازار (تهدید تازه‌واردان)، قدرت چانه‌زنی خریداران، تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی و عوامل قانونی، غیر جذاب شناسایی شدند. با مرور و جمع‌بندی شاخص‌های ارزیابی جذابیت بازارها که تاکنون در تحقیقات پیشین مطرح گردیده، شاخص‌هایی برای ارزیابی پتانسیل بازارها برای صادرات ارائه گردید. این شاخص‌ها، در قالب ماتریس تصمیم‌گیری وارد فرایند تحلیل سلسله مراتبی شده و از طریق این فرایند، اهمیت و اولویت شاخص‌ها مشخص گردید و بر مبنای شاخص‌های استخراج و اولویت‌بندی شده؛ در انتها، جذابیت بازارها برای صادرات محصولات کشاورزی، مورد ارزیابی قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining and prioritizing the attractiveness indicators of the target market of the South Caucasus region for the export of Iranian agricultural products

نویسندگان [English]

  • mohammad bashokouh ajirlou 1
  • Rahim Mohammad khani 2
  • hajar fathi 3
1 associate of professor ,university moahghegh ardabili. business management
2 Ph.D. student of Business Administration of Mohaghegh Ardabili University
3 Master student of Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]

The purpose of the present study is to rank the market attractiveness indicators of the South Caucasus region for the export of Iranian agricultural products using the AHP method. In terms of direction, this study is in the category of applied research and in terms of nature, it is in the group of exploratory research. Also, in terms of data certainty, it is considered qualitative. The statistical population of the current research is a group of experts, exporters of agricultural products and university professors, among which 16 interviews were conducted and analyzed. The results were extracted using the document review method and then ranked using AHP hierarchical analysis. After analyzing the interviews and prioritizing by AHP method, 15 final factors to evaluate the market attractiveness, including the factors of market growth speed, the opportunity to earn profit in the market, intensity of competition, ease of entering the market (threat of new entrants), bargaining power of buyers , the influence of cultural, social and legal factors were identified as unattractive. By reviewing and summarizing the indicators for evaluating the attractiveness of the markets that have been proposed so far in previous researches, indicators for evaluating the potential of the markets for export were presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Export capabilities
  • market attractiveness
  • export of agricultural products
  • South Caucasus region