خوشه بندی کشورهای هدف صادرات گُل محمدی و فرآورده‌های آن از ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور-تهران - ایران.

2 دانش آموخته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران- ایران.

3 دانش آموخته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.30490/aead.2024.363270.1545

چکیده

به اعتقاد کارشناسان، ایران بزرگترین تولید کننده گل محمدی در جهان است ولیکن در بازار جهانی صادرات اسانس و فرآورده‌های آن جایگاه ضعیفی دارد. بخش اعظم گل محمدی تولیدی در ایران به صورت گلاب و گل و گلبرگ تازه و خشـک در داخل و خارج کشـور بـه مصرف مـی‌رسـد در حالی که سودآوری در تولید و صادرات اسانس و عطریات، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گل محمدی است. برای این منظور، در مطالعه حاضر پس از محاسبه شاخص‌های سهم بازار، اندازه بازار، استمرار واردات، قیمت صادراتی، شاخص هرفیندال-هیرشمن و ریسک قیمت صادراتی، کشورهای هدف با بهره‌گیری از خوشه بندی K میانگین، بر اساس درجه تشابه با شاخص‌های مذکور، مطالعه و بررسی شدند. داده‌های مورد نیاز تحقیق برای دوره 1400-1391 از گمرک جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شد. بر اساس نتایج، کشورهای واردکننده گُل محمدی در پنج خوشه، گروه‌بندی شدند. کشورهای واردکننده گلاب ایران نیز از نظر شباهت با شاخص‌های مذکور، در پنج خوشه واقع شدند. همچنین کشورهای وارد کننده اسانس گُل‌محمدی ایران در چهار خوشه جای گرفتند. بدیهی است که هرگونه برنامه‌ریزی جهت حفظ بازارهای هدف، کاهش ریسک قیمت صادراتی و استمرار درآمدی، سهم بازار صادراتی ایران، نیازمند توجه به سیاست‌گذاری سازگار برای کشورهای واقع در هر خوشه می-باشد. شایان ذکر است که اولویت صادرات به کشورهای هدف از خوشه اول شروع شده و بعد به خوشه‌های بعدی توسعه می‌یابد. در نهایت نیز با توجه به یافته‌های تحقیق، پیشنهاد می‌شود سیاست توسعه صادرات اسانس گل محمدی و صنایع تکمیلی وابسته به آن مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cluster analysis of target countries for the export of Damask rose and its products from IRAN

نویسندگان [English]

  • A. Mahmoodi 1
  • Majid motallebi Garakani 2
  • roya mohammadzadeh 3
1 . Associate Professor of Agricultural Economics, Payame Noor University
2 Master's degree in Agricultural Economics, Payame Noor University, Tehran, IRAN.
3 Master's degree in agricultural economics ,Shiraz University, Shiraz-,IRAN.
چکیده [English]

According to experts, Iran is the largest producer of rose water in the world, but it has a weak position in the global market for the export of rose essence and its products. The majority of rose production in Iran is consumed domestically and internationally as rose water, fresh and dried rose petals, while the profitability lies in the production and export of rose essence, perfumes, cosmetic and hygiene products.
In this study, after calculating market share, market size, import continuity, export price, Herfindahl-Hirschman Index, and export price risk index, target countries were studied and analyzed using K-means clustering based on similarity with these indices. The required data for the research period of 1391-1400 were collected from the Islamic Republic of Iran Customs.
Based on the results, countries importing Damask Rose and Damask rosewater were grouped into five clusters each based on their similarity to the indicators mentioned. furthermore, importing countries of rose essence from Iran were placed in four clusters.
It is evident that any planning to maintain target markets, reduce export price risk, and sustain income, the export market share of Iran requires attention to consistent policies for countries in each cluster.
It is worth mentioning that export priority to target countries from the first cluster should be initiated, and then expanded to subsequent clusters. Finally, based on the research findings, it is recommended that the policy for the development of rose essence exports and related complementary industries be considered by policymakers.