پاندمی کووید19 و تغییر الگوی مصرف گوشت قرمز در ایران (مطالعه موردی: شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران

2 نویسنده مسئول و استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

10.30490/aead.2024.364670.1579

چکیده

از زمان شیوع کووید 19، زندگی همه افراد در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفت. بخش کشاورزی و غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که تحت تأثیر این بیماری به علت اجرا شدن محدودیت‌ها، تعطیلی‌ها و قرنطینه در اغلب کشورها و ایران قرار گرفت. لذا رفتار مصرف‌کنندگان و ترجیحات در انتخاب و مصرف موادغذایی در راستای اختلالات اقتصادی، اجتماعی ناشی از این ویروس تغییر کرد. هدف مطالعه حاضر بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر روند تغییر سهم مخارج گوشت قرمز در دوران کرونا و الگوی مصرف گوشت می‌باشد. داده‌های این مطالعه با جمع‌آوری 400 نمونه پرسشنامه از طریق توزیع آنلاین بین ساکنان شهر تهران در سال 1400 گردآوری شد. روند تغییر سهم مخارج گوشت قرمز در دوران کرونا توسط مصرف‌کنندگان ساکن تهران در پنج گروه بسیار کاهش یافته، کاهش یافته، تغییر نکرده، افزایش یافته و بسیار افزایش یافته تقسیم شد. بر این اساس روند تغییر سهم مخارج گوشت قرمز حدود 28 درصد پاسخ‌دهندگان به صورت کاهشی و حدود 14 درصد آن‌ها به صورت افزایشی در دوران کرونا بوده است. نتایج به‌کار‌گیری الگوی لاجیت ترتیبی نشان داد متغیرهای سطح تحصیلات، مسئولیت خرید موادغذایی و میل کردن غذا در رستوران اثر منفی و معنادار و متغیرهای دسترسی آسان، سهم مخارج گوشت مرغ و شیر اثری مثبت و معنادار بر افزایش سطوح سهم مخارج گوشت قرمز در دوران کرونا دارند. بنابراین جهت حفظ جایگاه گوشت قرمز در سبد غذایی در این دوران به توسعه پلتفرم‌های آنلاین، برچسب‌گذاری‌های استاندارد و بسته‌بندی‌های متناسب با کیفیت گوشت پیشنهاد می‌شود.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The COVID-19 Pandemic and Changes in the Consumption Pattern of Red Meat in Iran: A Case Study of Tehran

نویسندگان [English]

  • Sara Alirahimi 1
  • Hamed Rafiee 2
1 PhD. Graduate in Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, University of Tehran
2 Corresponding Author and Assistant Professor, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Alborz, Karaj, Iran
چکیده [English]

Since the onset of COVID-19, individuals worldwide have been impacted, altering consumer behaviors and preferences in food selection and consumption due to economic and social disruptions caused by this virus. This study examines the influential factors on changes in the share of red meat expenses during the COVID era and the pattern of red meat consumption in Tehran. The data of this study was collected by collecting 400 sample questionnaires through online distribution among the residents of Tehran in 1400. Given the significance and necessity of red meat consumption in household dietary patterns, as well as assessing the influential factors affecting the change in the share of expenses for this product during the pandemic, using five options: 1) "Has significantly decreased"; 2) "Has decreased"; 3) "Has not changed"; 4) "Has increased"; 5) "Has significantly increased," an examination was conducted. The descriptive statistical results indicated that about 28 and 14 percent of individuals believed that their red meat expenses had decreased and increased, Based on the ordered logit model, as educational levels increase, there's a noticeable decrease in the inclination towards purchasing and consuming red meat during the COVID period. Additionally, factors related to easy access to markets or stores significantly and positively impacted the increase in the share of expenses on red meat, chicken, milk, and their derivatives during the COVID era. To maintain red meat's position in dietary habits during this period, it's recommended to develop online platforms, implement standardized labeling, and adopt appropriate packaging aligned with meat quality.