شکست ساختاری در ترجیحات مصرف‌کنندگان شیر در خانوارهای شهری و روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول و دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

2 دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ساری، ایران

چکیده

شیر، به‏ عنوان یک کالای راهبردی، رابطه مستقیم با سلامت جامعه و امنیت غذایی هر کشور دارد. رفتار و ترجیحات مصرفی مصرف‌کنندگان شیر ممکن است بین خانوارها در دوره‌های زمانی مختلف، متفاوت باشد. با شناخت تغییر رفتار افراد، می‌توان به بررسی سیاست‌‌های اجراشده یا اجرای سیاست‌های جدید پرداخت. از این‌رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی پایداری یا شکست ساختاری ترجیحات مصرف‌کنندگان شهری و روستایی در ایران برای شیر پاستوریزه و غیرپاستوریزه صورت گرفت. در این راستا، از آمار هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی مرکز آمار ایران برای دوره زمانی 95-1369 استفاده شد. همچنین، برای تحلیل ترجیحات خانوار، از آزمون ناپارامتریک ترجیحات آشکارشده و به‌منظور تفکیک تغییرات ساختاری از تکانه‌های زودگذر، از آماره کروسکال- والیس (K-W) استفاده شد. بدین منظور، با استفاده از داده‌های میانگین قیمت و مقدار شیر پاستوریزه و غیرپاستوریزه در مناطق شهری و روستایی و با مقایسه انتخاب‌های مصرف‌کنندگان در دوره‌های زمانی مختلف، ماتریس ترجیحات ضعیف آشکارشده (WARP) تشکیل شد. نتایج بررسی ماتریس WARPبیانگر وجود یک تناقض در ترجیجات مصرف‌کنندگان برای دو کالای شیر پاستوریزه و غیرپاستوریزه بوده و فرضیه پایداری ترجیجات مصرف‌کنندگان نقض شده است. نتایج محاسبه آماره K-W دلالت بر وجود یک تغییر ساختاری در سال 1374 داشته و بیانگر وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصرف‌کنندگان ایرانی برای شیر است. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود که در مطالعات آتی، به بررسی سیاست‌های اجراشده در این حوزه، اقتصاد رفتاری و ترجیحات مصرف‌کنندگان در خصوص محصولات مهمی همچون شیر و دیگر محصولات راهبردی پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural break in preferences of Iranian urban and rural milk consumers

نویسندگان [English]

  • A. Fatahi 1
  • F. Sakhi 2
  • Y. Bostan 3
  • M. Rezvani 2
1 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture and Natural Resources, Ardakan University, Ardakan, Iran
2 PhD Student in Agricultural Economics, University of Tehran, Tehran, Iran
3 PhD student in Agricultural Economics, University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Sari, Iran
چکیده [English]

Consumer behavior and preferences among households’ milk may be in different time periods, different. It is important to change behavior in the studied time period specified by identifying changes in people's behavior, can be used to evaluate policy payments made or implemented new policies. The purpose of this study was to investigate the structural stability or break of Iranian consumers’ preferences for pasteurized and non-pasteurized milk. In this regard, using the cost and income statistics of urban and rural households’ in Iran Statistics Center in the period 1990-2016. Also to analyze household preferences, from a non-parametric pre-disclosed test (WARP) and Kruskal-Wallis statistics (K-W) have been used to distinguish permanent structural changes from fleeting shocks. For this purpose, the matrix of poorly expressed preferences was compiled using the average price and quantity of pasteurized and non-pasteurized milk in urban and rural areas, and by comparing consumer choices in different time periods. The results of the WARP matrix indicate a contradiction in the preferences of consumers of both pasteurized and non-pasteurized milk. In other words, the rational behavior of consumers of pasteurized milk and non-pasteurized milk is rejected in Iran. Also, the results of the K-W statistic indicate a structural change in 1995, indicating a structural failure in the preferences of Iranian consumers for milk. As a result, in future studies, it is suggested that special attention be paid to behavioral economics and consumer preferences for important products such as milk.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kruskal-Wallis test (K-W)
  • Milk
  • Temporary nonlinear shock
  • Weak Axiom of Revealed Preference
  1. Conover, W.J. (1999). Practical nonparametric statistics. Third Edition. Wiley, pp. 288.297.
  2. Dong, F. and Fuller, F. (2010). Dietary structural change in China's cities: empirical fact or urban legend? Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue Canadienne d'Agroeconomie, 58(1): 73-91. Available at https://doi.org/10.1111/j.1744-7976.2009.01159.x|.
  3. Fattahi Ardakani, A. and Fazlollahi Maleh, E. (2015). A comparison of public preferences and willingness to pay of tourists and residents of sari for conservation of Caspian Sea. Journal 0f Agricultural Economics, 9(1): 135-152. (Persian)
  4. Fattahi Ardakani, A. (2010). Economic valuation of groundwater in Yazd Plain. PhD Thesis, Department of Agricultural Economics, University of Tehran. (Persian)
  5. Fattahi Ardakani, A., Rezvani, M., Bostan, Y. and Arab, M. (2016). Estimating public participation in investment of organic products in Babol (case Study: organic rice). Proceedings of International Conference on Research in Science and Technology, Batumi.
  6. Fattahi Ardakani, A., Yazdani, S., Hosseini, S.S. and Sadr, S.K. (2012). Recreational valuation of groundwater in Yazd-Ardakan Plain. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research (IJAEDR), 42(2): 153-162. (Persian)
  7. Fehresti-Sani, M., Fattahi Ardakani, A., Bostan, Y. and Rezvani, M. (2017). Analysis on stability of trade patterns for the selected countries in Middle East and North Africa (MENA). Agricultural Economics, 11(1): 53-67. Available at http://doi:10.22034/IAES.2017.23473. (Persian)
  8. FAO (2016). Country Programming Framework (CPF) 2012-2016 for Iran’s agriculture sector. Food and Agriculture Organization (FAO). Avaplable at http://www.fao.org/fileadmin/user_upload/faoweb/iran/docs/CPF_Iran_FAO_2012-2016.pdf.
  9. Frechette, D.L. and Jin, H.J. (2002). Distinguishing transitory nonlinear shocks from permanent structural change. Structural Change and Economic Dynamics, 13(2): 231.248. Available at https://doi.org/10.1016/S0954-349X(02)00005-X
  10. Hjertstrand, P., Swofford, J.L. and Whitney, G. (2013). Revealed preference tests of utility maximization and weak separability of consumption, leisure and money with incomplete adjustment. IFN Working Paper, 971. Available at http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2466332.
  11. Hoderlein, S. and Stoye, J. (2014). Revealed preferences in a heterogeneous population. Review of Economics and Statistics, 96(2): 197-213. Available at https://doi.org/10.1162/REST_a_00397.
  12. Hosseinzad, J. and Pakrouh, P. (2016). Analysis of the structural changes in consumer preferences of red meat and chicken meat in Iran. Journal of Animal Science Researches, 26(1): 175-186. (Persian)
  13. Jin, H.J. and Koo, W.W. (2003). The effect of the BSE outbreak in Japan on consumers' preferences. European Review of Agricultural Economics, 30(2): 173-192. Available at https://doi.org/10.1093/erae/30.2.173.
  14. Jin, H.J. (2008). Change in South Korean consumers-preferences for meat. Food Policy, 33(1): 74-84. Available at https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2007.05.004.
  15. Jones, M.S., House, L.A. and Gao, Z. (2015). Respondent screening and revealed preference axioms: testing quarantining methods for enhanced data quality in web panel surveys. Public Opinion Quarterly, 79(3): 687-709. Available at https://doi.org/10.1093/poq/nfv015.
  16. Lotfalipour, M.R., Houshmand, M., Elami, E. and Bostan, Y. (2017). effects of the industrial sector economic growth on the quality of the environment in Iran (application of the self explanatory model with extensive pauses). Environmental Researches, 8(16): 103-114. (Persian)
  17. Roghanchi, M. (2015). Per capita consumption of milk in rural and urban areas of Iran during 2004 and 2014. Statistics, 3(6): 24-28. (Persian)
  18. Salami, H. and Kavoosi Kalashami, K. (2011). Assessing the structural change in the preferences of Iranian consumers for the basket of rice commodities. Economics and Agricultural Development Research, 25(1). Available at https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8887. (Persian)
  19. Salami, H., Pakravan, M. and Kavoosi Kalashami, M. (2012). An investigation of the structural change in urban Iranian consumers’ preferences for tea using nonparametric revealed preference Test. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 43(3): 341-351. Available at http://doi:10.22059/ijaedr.2012.30496. (Persian)
  20. Salari Bardsiri, M., Mehrabi Boshrabadi, H. and Taheri, Q. (2016). Nonparametric test of revealed preferences to examine the rational behavior of fish meat consumers: by urban and rural households in all provinces of Iran. The 10th Biennial Conference of Iranian Agricultural Economics, Shahid Bahonar University of Kerman. (Persian)
  21. SCI (2016). Reporting the cost of Iranian households. Statistical Center of Iran (SCI). Available at https://www.amar.org.ir. (Persian)
  22. Tavana, H. and Homayonifar, M. (2008). The rational behavior of consumers of vegetable oil in iran: a case study of Refah chain stores. Economic and Agricultural Development Research, 22(2). Available at https://doi.org/10.22067/jead2.v1387i2.1149. (Persian)
  23. Varian, HR. (1982). The nonparametric approach to demand analysis. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 50(4): 945-973.
  24. Varian, HR. (2006). Revealed preference. Samuelsonian economics and the twenty-first century, 99-115.
  25. Vermeulen, F. (2012). Foundations of revealed preference: introduction. The Economic Journal, 122(560): 287-294. Available at http://doi:10.1111/j.1468-0297.2012.02506.x.