بررسی مزیتهای نسبی و اولویت­بندی بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

      ایران در طول دو دهه اخیر در حکم یکی از عمده­ترین تولیدکنندگان کیوی جهان، توانسته است جایگاه ویژه و مناسبی در صادرات این محصول کسب کند و نیز از سهم قابل قبولی در بازار جهانی برخوردار شود. هدف این تحقیق نیز بررسی مزیت نسبی ایران و کشورهای جهان در تجارت کیوی است. بر این اساس، مطالعه حاضر با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار شده [1] ( RCA )، در صدد تعیین جایگاه ایران در صادرات کیوی و جایگاه آن در بین کشورهای عمده صادرکننده این محصول در فاصله سالهای 1991-2005 است. بررسیها نشان می­دهد در سال 2005 کشورهای نیوزلند، شیلی، یونان، ایتالیا، بلژیک، ایران و هلند از مزیت نسبی صادراتی برخوردار بوده­اند و در طی دوره مورد مطالعه (1991-2005) تنها کشورهای بلژیک، ایتالیا و نیوزلند دارای مزیت نسبی صادراتی افزایشی بوده و بر این اساس بیشترین تغییرات مثبت را در الگوی صادراتی خود تجربه کرده­اند.   در ادامه این تحقیق، جهت بررسی و اولویت­بندی بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران، تلاش می­شود با ارائه فهرستی از بازارهای هدف بالقوه برای صادرکنندگان کشور، کمکی هر چند اندک به صادرکنندگان ایرانی شود تا بتوانند جایگاه مناسبتری در بازارهای جهانی کسب کنند. اصلی­ترین کشورهای واردکننده کیوی از ایران طی دوره مورد مطالعه (1996-2005) ترکیه، آذربایجان، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، کویت، عربستان و قطر بوده ولی بازارهای هدف بالقوه ایران در صادرات کیوی، کشورهای اسپانیا، هلند، فرانسه، استرالیا، انگلستان، نروژ، سوئد، اتریش، پرتغال و آلمان بوده‌اند.     طبقه‌بندی JEl : F1 ، F13 ، Q13      

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of Iran’ s Comparative Advantage Export and Prioritizing Export Target Markets in Kiwi

چکیده [English]

During recent two decades, Iran has been achieved a special and proper position and significant share among the kiwi exporters in the world market, as one of the most important kiwi producers in world. This study aims to analyze the comparative advantage of Iran and other countries in kiwi trade using revealed comparative advantage (RCA) index during 1991-2005. The results show that countries such as Newziland, Chili, Greece, Italy, Belgium, Iran and Netherlands enjoyed the comparative advantage in 2005. Only countries such as Belgium, Italy and Newziland their RCA index trends were upward and saw the most changes in 1991-2005.
In order to prioritizing of Iran’s kiwi export target markets, this study intends to help the Iranian kiwi exporters achieve a more proper position in the world markets through providing them with a list of potential target markets. The main importers of Iran’s kiwi during 1996-2005 were Turkey, Azerbaijan, Russia, UAE, Iraq, Armenia, Kuwait, Saudi Arabia and Qatar respectively. However, its potential target markets include Spain, Netherlands, France, Australia, England, Norway, Sweden, Austria, Portugal and Germany.

JEL Classification: F1,F13,Q13